به گزارش دوربین خبر،
اولین حرکت برای جایگزینی رسالت آموزشی به جای تجارت آموزشی حذف آزمونهای دوره ابتدایی
چندی پیش سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد آزمون از دوره ابتدایی برداشته می شود. تصمیمی که پیش از این هم کارشناسان نظام تعلیم و تربیت تأکید بسیاری بر آن داشتند اما محدودیتها و فشارها جرات اجرای این کار را به مسئولان گذشته نداده بود.
سرانجام ایشان پس از قریب به شش ماه فعالیت در مسند وزارت گامی عملی در این زمینه برداشت. طرح حذف آزمون از مدارس ابتدایی که با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش صورت گرفت، انقلاب بزرگی در آموزش و پرورش محسوب میشود. هرچند مقاومتهایی در مقابل تغییرات وجود دارد، بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت اجرای این طرح را گامی مثبت در جهت ارتقای سطح مهارتهای زندگی در دانش آموزان مقطع ابتدایی میدانند.
حال که در زمان اجرای سند تحول بنیادین قرار داریم و باید به سمت اجرای احکام آن پیش رویم بر این اساس یکی از اقدامها کاهش اضطراب در دانشآموزان بهویژه مقطع ابتدایی است.
با وجود فضاسازیهایی که برخی برای حذف آزمون از دوره ابتدایی ایجاد کردند تا چنین تغییری را نامناسب جلوه دهند، موج حمایتها بسیار گستردهتر از انتقادهاست. از آذرماه سال 90 که سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته برداشتن گامهایی برای اجرایی شدن بندهای آن ضرورت داشته است که این مصوبه یکی از گامهای درخشان محسوب میشود.
آزمونهای متعدد بسیاری از مهارتهای زندگی و فرهنگ ایرانی اسلامی را برای دانشآموزان کمرنگ کرده و تنوع مدارس هم عاملی تشدیدکننده بر این مشکل بود اما با تصمیم جدید آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت حذف آزمون و کتابهای کمک درسی در دوره ابتدایی تا حدی موانع پیش پای دانشآموزان برای مهارتآموزی کاهش پیدا کرده است. افزون بر آن، از استرسهای فراوانی که ناشی از آزمونهای ورودی بر روح و روان دانشآموزان ابتدایی سایه انداخته بود کاسته میشود.
انتقاد از ارزیابی تیزهوشی با آزمونهای چندگزینه ای
درباره برخی نگرانیهایی که درباره دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان مطرح شده است، دانشآموزانی که اکنون در مدارس تیزهوشان مشغول تحصیل هستند بدون هیچ مشکلی به تحصیل خود ادامه میدهند و نگرانی برای فعالیت تحصیلی آنها وجود ندارد.
به طور کلی باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که شاخصهای تعیین دانشآموز تیزهوش صرفاً با پاسخهای چهارگزینهای آزمونهای ورودی ارزیابی نشود و ملاکهای دقیقتری برای شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان مورد توجه قرار دهیم.
طرح شهاب با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانشآموزان در حال اجراست و با تقویت هرچه بیشتر آن میتوان بدون ایجاد اضطراب برای دانشآموزان دوره ابتدایی توانمندی و استعدادهای آنان را شناسایی کرد؛ بنابراین نگرانی بابت حذف مدارس تیزهوشان وجود ندارد.
مافیای شبه کنکور ناکام میشوند؟
مافیای کنکور و شبهکنکورها و گردش بالای مالی حاصل از آن مدتهاست که صدای اولیای دانشآموزان در مقاطع تحصیلی مختلف به ویژه مقطع ابتدایی را درآورده است و اغلب خانوادهها این شبهکنکورها و کتابهای کمک آموزشیای را که به بهانه موفقیت در روند تعلیم و تربیت رونق پیدا کرده است صرفاً عامل استرس و فشار روحی در دانش آموزان است
امیدواریم این کار نهايتا به حذف كنكور كه بزرگترين آزمون پر استرس كشور است، منتهی شود.
البته برخی خانواده ها تصور اشتباهی دارند که تحصیل فرزندانشان در مدارس خاص به سود آنها خواهد بود در حالی که این نوع تحصیل در فضای ایزوله شکل میگیرد که چندان قابل قبول نیست از طرفی فضاسازیهای مافیای کنکور و شبهکنکور در تقبیح این طرح بی تاثیر نیست.
اين طرح از نظر جامعه شناسي مانع طبقاتي شدن آموزش ميشود، دست كاسبان و مافياي آموزشي را از جيب مردم كوتاه ميكند و در واقع، رسالت آموزشي جایگزین تجارت آموزشی خواهد شد.
این تحلیل گزیده ای از سخنان کارشناسان و همکاران وزارت است که این جانب برخود فرض میدانم به عنوان یه معلم با سابقه کار بالای 25سال حمایت خود را از این طرح اعلام نمایم و امید به اتفاقات خوبی برای آیندگان این سرزمین دارم.
ام البنین محمدی
مدیرآموزش و پرورش ناحیه دو ساری