امروز جمعه 30 فروردین 1398 ساعت 12:53:11

دوربین خبر

کد مطلب : 24222 -تاریخ انتشار : یکشنبه 30 اردیبهشت 1397 -ساعت : 09:53

چاپ به اشتراگ گذاشتن
دانش روابط عمومی به خدمت گرفتن هنرها و فرهنگ هاست برای آنکه قلب سازمان ها و نهادها تپنده باشد

روابط عمومی‌ها، نمادهای توسعه جامعه

دانش روابط عمومی به خدمت گرفتن هنرها و فرهنگ هاست برای آنکه قلب سازمان ها و نهادها تپنده باشد

به قلم:حسین برزگر ولیک چالی

به گزارش دوربین خبر،

«حسین برزگر ولیک‌چالی»

مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان مازندران و مشاور رسانه‌ای شورای اطلاع رسانی

روز ۲۷ اردیبهشت، تداعی کننده اهمیت و نقش روز‌افزون دانش روابط عمومی است که با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه‌های مختلف و سازمان‌های متنوع تبدیل شده است. بی‌شک امروزه فعالیت‌ نهادها و سازمان‌ها بدون بهره‌گیری از اقدامات واحد روابط عمومی، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان‌ها تا شکل‌دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، ممکن نیست.

روابط عمومی در مسیر حرفه‌ای شدن است، چنانچه جامعه ایران علیرغم همه مشکلات پیش رو که طبیعت یک جامعه بالنده و در مسیر توسعه و پیشرفت است، به سمت و سوی ایفای نقش حرفه‌ای و اثرگذار خود در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی گام بر می‌دارد. فهم روابط عمومی در چارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی از حوزه نشانه‌شناسی است.

برای درک این حوزه سه گام پژوهشی ضروری است: «مناسبات ارتباطی با سازمان و عموم»، «روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی» و «کاربست الگوی سپهر نشانه‌ای».

روابط عمومی وظیفه‌ای مدیریتی است؛ اگرچه تلاش‌های زیادی صورت گرفت و می‌گیرد که آن را به حاشیه ببرند و در حد روابط عمومی سازمان تنزل بدهند و از هم‌افزایی آن بکاهند که اگر چنین رویکردی در سازمان‌ها حاکم شود، روابط عمومی را هم مثل سایر بنگاه‌ها و واحدهای کسب و کار باید تعطیل کرد! روابط عمومی در دنیای معاصر و جوامع پیشرفته، سرمایه اجتماعی و افکار عمومی را پدید می‌آورد.

به این اعتبار، روابط عمومی تنها جایی است که مستقل است و نباید بله قربان‌گو باشد. تاکید می‌شود روابط عمومی، مدیر سازمان است، نه روابط عمومی سازمان. این مجال به دنبال نقد و بررسی عملکرد سازمان‌ها به‌ویژه رویکرد دولت درباره روابط عمومی‌ها نیست که تشریح و بازگویی آن نشان خواهد داد روابط عمومی‌ها را تعجیز کرده‌اند!

با این وجود متقاعدسازی در افکارعمومی چیز کمی نیست و در عصر اطلاع‌رسانی و اطلاع‌‌یابی، دفاع از روابط عمومی و حمایت از این فرآورده دانشی، حتمی و ضروری است. ابعاد شایستگی ورود به این حوزه و فعالیت حرفه‌ای آن به دانش، مهارت و توانایی نیازمند است. امروز کار روابط عمومی راه‌اندازی سرویس ذهنی است تا دانسته‌ها افزایش یابد و خوانش شود. روابط عمومی کارآمد باید فهم و درک درستی از آینده داشته باشد. به دنبال پیش‌بینی نباشد، بلکه بتواند پیامد رفتار بازیگران را در رفتارهای آینده تحلیل کند. تهدید، فرصت‌های از بین رفته است که تبدیل این تهدید به فرصت، دانش و هنر ویژه‌ای را می‌طلبد. کارآمدی روابط عمومی در اخلاق‌گرایی و مسئولیت‌پذیری است.

برای ارتقای کیفیت و پیوند با اصول حقوق شهروندی، روابط عمومی‌ها باید به مبانی زیر توجه کنند:
1-حقوق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
2-احترام و به حساب آوردن شهروندان
3-تقویت عضویت ملی و اعتماد اجتماعی

پشت کردن به آینده، سرگردانی و توجه به آینده، بیداری و هوشمندی را نشان می‌دهد و کار اصلی روابط عمومی، مسئولیت اجتماعی در سازمان است تا از اکنون‌نگری به آینده‌نگری، حرکت کند.

روز روابط عمومی بهانه‌ای است تا یادآورشویم نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی یک جامعه در گرو کاربست سازواره‌هایی چون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم‌مداری، قانون‌مندی و احترام به حقوق انسان‌ها به منظور بالارفتن میزان مشارکت مردمی است که بی‌گمان، مأموریت انجام آن به عهده مدیریت روابط عمومی‌ها است. این روز را به تمامی دست‌اندرکاران و کارگزاران عرصه ارتباطات و روابط عمومی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : دانش روابط عمومی به خدمت گرفتن هنرها و فرهنگ هاست برای آنکه قلب سازمان ها و نهادها تپنده باشد

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir