امروز چهار شنبه 30 مرداد 1398 ساعت 03:39:39

دوربین خبر

کد مطلب : 27750 -تاریخ انتشار : یکشنبه 04 شهریور 1397 -ساعت : 01:23

چاپ به اشتراگ گذاشتن
دکترینی به نام غدیر...

دوربین خبر گزارش می دهد:

دکترینی به نام غدیر...

به گزارش دوربین خبر،

 دهه فرخنده غدیر، بخشی از مقاله‌ی علمی «دکترین جهانی دهه غدیر و تاریخچه‌ی آن در دهکده جهانی» که توسط محقق و اندیشمند جوان شیعه، حضرت حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد امیری سوادکوهی در اجلاسیه بین‌المللی دکترین جهانی دهه غدیر ارائه و به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است را رسانه ای نموده تا دوستداران ولایت بتوانند با اهمیت این دهه‌ی خجسته، فلسفه و تاریخچه‌ی تأسیس آن آشنایی بیشتری پیدا کنند.

این مقاله‌ی علمی که در ابتدای کتاب «درآسمان غدیر»، مجموعه مقالات برتر اجلاسیه بین‌المللی دکترین جهانی دهه غدیر درج شده است را در زیر می‌خوانید:

تأملی بر دهه فرخنده ی غدیر
دهۀ مبارکۀ غدیر (دهم تا بیستم ذی الحجه) که از عید بزرگ مسلمین (قربان) شروع و به عید شریف (غدیر) متّصل می گردد، ایّام خجسته و اوقات میمون است که همگان در هر سطح و شأن با اقدام و تلاش عمومی و ترویج و تبلیغ و حمایت و انفاق و ارفاق لازم و جهات مطلوبۀ دیگر برای آشنایی هر چه بیشتر جهانیان با فرهنگ ناب و جذاب علوی به کوشش و جهش بپردازند و با انجام وظائف ایمانی و الهی، جوامع بشری را بحول و قوّۀ خداوندی به خیرات و برکات فردی و جمعی جسمی و روحی دنیوی و اخروی نائل سازند. تا به فضل اللهی نواقص حیات رفع و کمالات و برکات در شئون مختلف تجلّی نماید بمنّه و کرمه.[9]

دهه فرخنده غدیر که آغازش از عید سعید قربان است، رویدادهای مهمی را در بر دارد که حقیقتِ هر کدام از این اتفاقات مهم، ستون مستحکمی برای اسلام ناب محمدی بوده و تبلیغ و تجلیل از آن، ثمره های تأثیر گذار و ماندگاری را برای امت اسلام در بر خواهد داشت.

عید اضحی، یادآور حماسه ی بزرگ اطاعت و تسلیم ابراهیم خلیل الرحمان و اسماعیل ذبیح علیهماالسلام در برابر امر الهی است.

آغاز این دهه مبارک با عید قربانیِ نفس برآستانه ی حضرت دوست بوده که می تواند حقیقت دیگری را فریاد بزند که اگر می خواهی به کمال دین برسید و آیه ی اکمال و اتمام بر شما ارزانی شود، می بایست سر بر آستانه ی با عظمت ولایت نهی و با پذیرش فرمان الهیِ یَا اَیُّهَاالرَّسوُل!، اصنام و شیطان رجیم را از خود دور نگاه داشته و در کمال عبودیت ، ولایت پذیر باشید.

حقیقت عید قربان در آغاز دهه فرخنده ی غدیر آن است که نفس خود را از هر چه که تو را از ولایت حضرت وصی علیه السلام دور می سازد جدا نموده و هر آنچه که ابراهیم درونت را به آتش جدایی از ولایت می افکند رهایی سازی و وارد گلستان محمّدی شوی که دربش آفتاب درخشان و با عظمت غدیر است.

همچنین در روز یازدهم ذی الحجه، رسول خاتم، خطبه ی مهمی در مسجد خیف ایراد فرمودند که فلسفه ی محکمی جهت بزرگداشت دهه غدیر و پاسداشت آن روز تاریخی به حساب می آید. روز یازدهم ذی الحجه، روز سفارش به ثقلین و روز لعن و  برائت و نفرین حضرت رحمة اللعالمین در حق دشمنان حضرت صدیق اکبر  امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که تأکیدی بر عیدالله الاکبر غدیر خم می باشد.

حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله در بخش مهمی از این خطبه فرمودند:ای مردم! من دو چیز گرانبها«ثقلین» بین شما می گذارم. پرسیدند: یا رسول الله! ، ثقلین چیست؟ فرمود:کتاب خدا و عترتم اهل بیتم.خدای لطیف خبیر به من خبر داده است که این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند ، مانند این دو انگشتم- و حضرت دو انگشت سبّابه را کنار هم قرار داد- و نمی گویم مانند این دو-و حضرت انگشت سبّابه و وسط را کنار یکدیگر قرار داد- و فرمود: یعنی یکی بر دیگری مقدّم نیست و بر آن فضیلت ندارد.

آگاه باشید که هر کس به آن دو متمسّک شود نجات یافته و هر کس با آن دو مخالفت کند هلاک شده است.

آگاه باشید! به زودی مردانی از شما بر سر حوض کوثر نزد من وارد می شوند ولی آنان را از من دور می کنند. من می گویم: پروردگارا! اصحابم، به من گفته می شود:یا محمّد ،اینان بعد از تو بدعت گذاشتند و سنّت تو را تغییر دادند.من هم می گویم: دور باشند! دور! ... خدایا! ، هر کس با علی دشمنی کند در زمین برای او جایگاهی قرار مده و در آسمان برای او جای صعودی مگذار و او را در پایین ترین درجه ی آتش قرار  ده!. 

یکایک روزهای دهه فرخنده غدیر یادآور و تأکید و تأیید محکمی بر ولایت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می باشد که شرح یکایک آن رویدادهای مهم تاریخی در این مجال نمی گنجد و ان شاء الله و ان شاء مولانا امیر المؤمنین علیه السلام در آینده ای نزدیک،در کتاب مستقلی توسط نگارنده تبیین و تشریح خواهد شد. روزهایی که آیات متعدد قرآن، در شأن حضرت وصی نازل گشت و حضرت خاتم الانبیاء دعای بلیغ را در حق خاتم الاوصیاء جاری نموده و دعای صباح را بر دست مبارک مولای متقیان امیر مؤمنان نگاشت.

روزهای مبارکی که افشای سرّ ولایت امیر المؤمنینی و طرح توطئۀ مسموم نمودن پیامبر خاتم و خنثی شدن آن با نزول جبرئیل را در بر داشت و ظهور شیطان در منا و جلب توجه مسلمین، و تعرّض و درگیری امیر المومنین با او، و اعلام حمایت و تأیید پیامبر نسبت به امیر المؤمنین را بر همگان آشکار شد.

روزهای غدیریه ای که بیان فضائل امیر المؤمنین و امر فرمودن مسلمین را به تربیت فرزندانشان بر دوستی و محبّت علی بن ابی طالب علیهماالسلام توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تشریح ووقوف پیامبر در مسجد خیف و نزول مجدّد جبرئیل و رساندن دستور ابلاغ ولایت امیر المومنین و نزول سورۀ مبارکۀ نصر (آخرین سورۀ کاملی که بر پیامبر نازل گردید) و خبر دادن آن حضرت از نزدیک شدن شهادت خود و اعلام ولایت امیر المؤمنین در پاسخ به پرسش اصحاب از موضوع وصایت و جانشینی آن حضرت را بر همگان علنی کرد.

روزهایی که آغاز توطئۀ منافقین و تهیّۀ متن پیمان نامه برای جلوگیری از اجرای امر الهی، در مخالفت با پیامبر خاتم در مسئلۀ تعیین جانشین و نزول جبرئیل بر پیامبر در وادی ابطح و برنامه ریزی مقدمات برپایی رسمی مراسم غدیر و اعلام امارت و امامت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام پس از پایان مناسک حج را در بر داشت که سخن در رویدادهای این ایام مبارک بسیار است... «این زمان بگذار تا وقت دگر ...!»

تاریخچه برپایی دهه فرخنده غدیر
اقامه ی جشن عیدالله الاکبر غدیر از همان اوّلین لحظات نصب امیرالمؤمنین علیه السلام به مقام شامخ امارت و پیشوایی مسلمین، از جانب رسول گرامی اسلام به امر پروردگار عالمیان از کنار برکه ی پر برکت غدیر آغاز و در هر کجا که شیعه ای بوده و باشد تا دامنه ی قیامت ادامه خواهد یافت .

امامان معصوم  علیهم السلام پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله همواره در سخنرانی ها و مناظرات سياسى، عقيدتى خود مردم را به ياد غدير مى انداختند و مى فرمودند: اگر اعتراف داريد كه روز غديرى وجود دارد، و بيعت با ولايت در آن روز تحقق يافت، پس چرا حكومت غير ما را پذيرفته ايد؟ پس از حضرت زهرا سلام الله علیها كسى كه روش مناظره با حديث غدير را از نظر كاربردى مطرح فرمود ، حضرت اسدالله الغالب علی بن ابی طالب علیه السلام است. در بسيارى از مواقع حساس، و در روز شورى و تا سال 23 هجرى كه امام فرمود:فانشد كم باالله هل فيكم احد قال رسول الله "صلی الله علیه و آله" من كنت مولاه فعلى مولاه، اللهم وال من والاه، و عاد من عاداه وانصر من نصره، ليبلغ الشاهد الغايب غيرى؟

در ميان شما غير از من كسى هست كه پيامبر صلی الله علیه و آله درباره او فرمود باشد؟ هر كس را كه من مولى او هستم، على مولى اوست، خدايا دوست دار دوستان او را، دشمن دار دشمنان او را، يارى كن يارى كنندگان او را، پس بايد حاضران به غائبان خبر دهند، همه گفتند: نه غير از تو كسى نيست "قالواللهم لا".

حضرات معصومین علیهم السلام در روایات مختلف از این عید بزرگ الهی به نام های زیبا و قابل تأمل یاد کرده اند .

نام‌هاى روز غدیر، از اسرار و ابعاد این روز پرده برمى‏دارند و هر نامى از این نام‌ها درى تازه از قلعه بلند غدیر بر ما مى‏گشاید چه آن كه اسلام بر برگزیدن نامى براى زمان یا مكان و یا هر چیز دیگر، خصوصیات مسمى را در نظر داشته و به جنبه‏ها و زوایاى آن توجه كرده است. از این رو  شناختن و شناساندن نام‌هاى روز غدیر یك ضرورت است. با این كار تصویرى روشن از این روز در ذهن و دل نقش بسته و بیش از پیش این روز بزرگ را مى‏شناساند.

عالم آل محمد علیهم السلام حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در این باره می فرمایند: و هو عید الله الاكبر؛ عید غدیر، برترین عید خداوند است. و انه یوم مرغمة الشیطان ،روز غدیر، روز اندوه شیطان است.

خورشید درخشان ولایت، حضرت وصی علیه السلام نیز این روز مبارک را چنین تشریح می کنند و می فرمایند:و هو یوم الایضاح؛ روز غدیر روز غدیر، روز آشكار كردن حقیقت است.

عید غدیر خم در قبة الاسلام و التشیع
در کندکاوهای تاریخی از حجت الوداع تا به امروز، در برخی از زمان ها و مکان ها شاهد تبلور ویژه ای در بزرگداشت غدیر بوده ایم که در امتداد آن رویداد بزرگ جهانی حرکت نموده و انقلاب تأثیرگذاری را در جهان اسلام بوجود آورده است.

  از جمله آن نقاط می توان به منطقه ی طبرستان اشاره کردکه در تاریخ به عنوان مهد تشیع و دیار علویان از آن یاد شده که در این مجال به بیان گوشه ای از آن می پردازیم.

پس از آنکه کسرای ایران دعوت پیامبر حق را نپذیرفت، مسلمین به ناچار در صدد فتح ایران برآمدند و وعده ی الهی مبنی بر گسترش اسلام به عنوان تنها منشور سعادت بشری و کاملترین نسخه حیاتبخش آسمانی تحقق یافت و در دهه ی دوم هجرت ، ایران رسماً با پیام الهی دین مبین اسلام انس و الفت پیدا کرد و فرهنگ متین ایرانی با آئین متقن اسلام عجین گردید.

پس از ورود اسلام به ایران، بنا بر شهادت تاریخ، خطه دلاور خیز مازندران از نخستین مناطقی بود که اسلام را در قالب ناب و برگرفته ی ا زنصّ کتاب و منطبق با معارف اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله برگرفت و این افتخار و امتیاز را در تاریخ امم و قوام خود ثبت نمود. از این رو مازندران و مازندرانی ها به خاطر کسب این جایگاه مهم برای همیشه در تاریخ ایران و اسلام سربلند و صاحب نام گردیدند.

طبرستان پایه گذار اوّلین حکومت سادات و علویان در ایران
بنا به شهادت تاریخ و تتبع سیره نگاران، منطقه طبرستان و مازندران ، از صدر اسلام میزبان علویّین و زیستگاه شیعیان و موالیان امیرالمؤمنین علیه السلام در طول تاریخ بوده و می باشد و در همین منطقه بود که برای اوّلین بار در تاریخ ایران، با قیام مردمی و اقدام عمومی حکومت علویین پایه گذاری گردیده و آغاز به کار کرد.

تاریخ نگاران می نویسند: در پی شکست ایرانیان در جنگ نهاوند و فتح ایران توسط مسلمانان عرب در سال 31 هجری؛ اعراب مسلمان بر مناطق مختلف این سرزمین سلطه یافتند و حاکمان منتخب از سوی خلفا و زمامداران اموی و عباسی؛ اداره امور مردم این سامان را در اختیار گرفتند؛ تا قبل از سال های پایانی نیمه نخست قرن سوّم هجری؛ هیچ یک از مناطق ایران شاهد شکل گیری حکومت دینی علوی(=شیعی) نیستیم؛ در این مقطع خاص زمانی است که این نوع حکومت؛ در خطه مازندران شکل می گیرد و سال های سال ادامه پیدا می کند.

گفتار مورخان حکایت از آن دارد که مردم دوستدار اهل بیت علیهم السلام در این مرز و بوم؛ از پیشتازان در برپایی این نوع حکومت بوده و در جهت تداوم آن نقش در خور تحسینی را ایفا نموده اند.

پس از تشکیل اولین دولت شیعی، یعنی علویان طبرستان در ایران در قرن سوم هجری، دولت‌های بزرگ شیعی دیگری، همچون آل‌بویه، و فاطمیان و آل‌حمدان در قرن چهارم هجری شکل گرفت.

این دولت‌ها، در گسترش تعالیم شیعه امامیه، اسماعیلیه و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی، به خصوص آشکار کردن مظاهر شیعه در ایران، عراق و شمال افریقا نقش غیرقابل انکاری ایفا کردند. در عین حال، این دولت‌ها با اینکه معاصر دولت عباسی بودند که در اوج ضعف خود بود، ولی هرگز نتوانستند امپراطوری بزرگ شیعی را به وجود آورند و همواره برای گسترش قلمرو خود با یکدیگر در رقابت و نزاع بودند.

قرن چهارم و پنجم هجری از نظر شرایط سیاسی از بهترین دوران های شیعه به شمار می رود، زیرا خاندان بویهکه مذهب شیعه داشتند، در دستگاه حکومت عباسی از نفوذ و اقتدار زاید الوصفی برخوردار بودند. فرزندان بویه به نام های علی، حسن و احمد که قبلا در فارس حکومت می کردند، در زمان «المستکفی » به سال ۳۳۳وارد بغداد شده، به مقر حکومت راه یافته و مورد تکریم خلیفه قرار گرفتند. احمد، «معز الدوله » ، حسن، «رکن الدوله » ، و علی، «عماد الدوله » لقب یافتند. معز الدوله که منصب امیر الامرائی را داشت، چنان اقتداری به دست آورد که حتی برای مستکفی حقوق و مقرری تعیین کرد. به دستور وی در روز عاشورا بازارها تعطیل و برای امام حسین علیه السلام مراسم سوگواری بر پا گردید، و مراسم عید غدیر با شکوه بسیار انجام شد. کوتاه سخن آنکه آل بویه در ترویج مذهب امامیه اثنا عشری اهتمام بسیار ورزیدند.در زمان صفویه و قاجار نیز سالیان متمادی ایام غدیریه را برپا می کردند ،ولی متأسفانه پس از آن این ایام خجسته به فراموشی سپرده شد و غربت غدیر و  غدیریان در اقصی نقاط جهان سایه افکند.

مازندران زیستگاه آل علی علیه السلام یا مهد تشیع
آل علی علیه السلام در نیمه دوّم هجرت از ترس جان و رهایی از گزند بنی العباس و هم برای اشاعه و انتشار مذهب مقدس خویش، از حجاز و حوالی دستگاه خلافت هجرت نموده به شهرستان های دور دست و هر کجا که رفتنِ به آنجا سخت و شوار بود، پراکنده شدند، و یک دسته از این سادات، در امتداد سال ها، کوهستان های ناهمواره و سخت گذر مازندران را پیموده و به میل خود در محلی جای گرفتند.اما به هر آبادی که می رسیدند، با کمال شهامت و همت، مذهب تشیع را که نیرو بخش جانشان بود، تبلیغ و ترویج می کردند،...مردم مازندران همین که به مذهب شیعه در آمدند، سادات را بر خود برتری داده، در گرامیداشت ایشان کمر بستند.

طبرستان، مهد عالمان و مدافعان حریم ولایت
خطه ی مازندران در طول تاریخ همواره به عنوان سرزمین مدافعان و منادیان ولایت و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شناخته شده است که در این بین با درخشش صدها چهره ی علمی همانند طبرسی ها و ابن شهر آشوب ها و طبری ها و شهدای ناموری همچون آیت الله شیخ فضل الله نوری، آیت الله سید عبدالکریم هاشمی نژاد ... و سرانجام ده هزار شهید سال های دفاع مقدس،و ده ها مدافع حرم، بعنوان پاسدار امین حریم ولایت در آسمان تاریخ اسلامی ایران نورافشانی می کند.

تربیت هزاران شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام توسط علمای اصیل و ولایی این منطقه، همواره این خطه ی امامیه را به عنوان مهد عالمان و مدافعان حریم ولایت قرار داده است که از جمله آن مراکز علمی می توان به حوزه علمیه کوهستان و حوزه علمیه سعادتیه ساری و حوزه علمیه جعفریه ی رستمکلا  اشاره کرد که خواستگاه پرورش هزاران مجتهد، فقیه،محقق برجسته و فدایی ولایت امیر المؤمنین علی علیه السلام بوده است.

فقها و راویان حدیث آل الله و مدافعان ولایت، اقیانوس بیکران را مانند که جهان ظرفیت آنان را ندارد، کمالاتشان کنج نشینان را به حرکت درآورد و به هدف رساند، هر چند که دنیا قابلیت و ظرفیت شخصیت وجودی شان را ندارد، اما همواره بال ضعیفان و یار درماندگان بوده و هستند. و به تعبیر صدیق اکبر و فاروق اعظم حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام: «و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقه بالمحل الاعلی اولئک خلفاءالله فی ارضه و الدعاه الی دینه، آه آه! شوقاً الی رؤیتهم؛ در دنیا با بدن‌هایی زندگی می‌کنند که ارواحشان به جهان بالا پیوند خورده است، آنان جانشینان خدا در زمین و دعوت کنندگان مردم به دین خدایند، آه آه  ! چه سخت اشتیاق دیدارشان را دارم. 

طبرستان پایه گذار دهه غدیر 
یکی از افتخارات منطقه ی ولایی مازندران، بزرگداشت عید ولایت و امامت با نام «دهه فرخنده ی غدیر» در دارالولایه ی این خطّه ی علوی بوده است.اگر چه بزرگداشت عید سعید غدیر همواره معیار تشیع و علاقمندی به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام بوده که در هر دوره و زمانی استمرار داشته و دارد ولی گاهی در فراز و نشیب های تاریخ در منطقه ای خاص جلوه های ولایی بروز می نماید که باید به آن با دیده ی انصاف نگریست و درباره آن، حق را همانگونه که می باشد بازگو نمود.

آری! بزرگان و زعمای مذهب در هر برهه ای از زمان در حکومت و دولت های مختلف، بزرگترین عید الهی را به نوبه ی خود گرامی داشته و در برخی از موارد محبین آل الله چند روز قبل از آن به استقبال غدیر می رفتند ولکن پس از سالیان متمادی و با ظهور خاندان خادم الشریعه در دیار علویان وابتکار تأسیس دهه ی فرخنده غدیر، این ایام به دهه ای هدفمند و اثرگذار مبدل گشت و حرکتی جهانی در راستای غدیر و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام صورت پذیرفت که بدان خواهیم پرداخت.

 

ظهور خاندان خادم الشریعه در دیار علویان
علمای دین همواره چراغ راه و کلید سعادت جامعه و ملجاء و پناهگاه امنی برای مردم به شمار می روند که در عصر غیبت ولی دوران امام زمان ارواحنافداه همواره بعنوان پیشوایان دین و مذهب رخ عیان نموده و مردم را به شاهراه قرآن و عترت رهنمون می سازند.در این بین و در میان ستارگان فروزان آسمان تشیع ، خاندانی پا به عرصه ی خدمت به شریعت غراء محمّدی نهادند که پس از قرن ها، خورشید درخشان غدیر را در پس ابرهای قیرگونِ  بی مهری های روزگار، بر افق تاریخ متلألئ نموده و  به غدیر و غدیریان مفهوم دیگری بخشیدند و جایگاه ولایی دیار علویان را پس از قرن ها تثبیت و این منطقه را دارالولایة و خواستگاهِ تجلیلِ هدفمند و تأثیرگذارِ ده روزه ی از عیدالله الاکبر غدیر و مقام شامخ ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نهادند و آنرا با زحمات طاقت فرسایی که مؤسس و بنیانگذار خدومش ، فخر شیعه، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه مدظله العالی متحمل شد بر تارک جهان بر رخ مدعیان کشانیدند که امروزه به فضل خدای منان، دهه فرخنده ی غدیر جهانی گشت.

بروز و ظهور خاندان مدافع حریم ولایت
از آنجایی که بر آنیم که تاریخچه ی مختصری از دهه فرخنده غدیر را بیان نموده و آثار و برکات و فلسفه ی آن را تبیین نماییم، می بایست با شخصیت فرهیخته و کم نظیر بنیانگذار آن و ظهور خاندان علم و فقاهت خادم الشریعه آشنا و شرح مختصری از حیات طیبه ی آن فخر دوران و علامه ی امینی زمان که با مسئله ی دهه غدیر گره خورده است، سخن بگوییم.

تاریخ نگاران در تبیین خاندان علمی و ولایی خادم الشریعه سخن ها و قلم پردازی ها نموده و همواره از این خاندان بزرگ تجلیل به عمل آورده و شخصیت علمی این تبار علمی و معنوی را ارج نهادند.

بر اساس اطلاعات تاریخی که در دسترس نگارنده هست، خاندان بزرگ خادم الشریعه را می توان از زمان عالم مجاهد و خدوم، شیخ الفقهاء عظام و فخر العلماء الکرام، خادم شریعت سیدالمرسلین و حافظ آثار السنة و الدین آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالنبی نظری مجتهد مازندرانی اعلی الله مقامه الشریف مورد بررسی قرار داد.

 

مرحوم آیت الله المجاهد آقا شیخ عبدالنبی مجتهد قادیکلائی از کبار علماء مازندران و از اعاظم شخصیتهای اجتماعی عصر خود به شمار می رفت. او که در نجف اشرف در شمار شاگردان برجسته ی مرحوم سید کاظم یزدی صاحب کتاب قیّم عروة الوثقی بود، هنگام مراجعت به ایران نزد سیّد استخاره ای می نماید که با آمدن آیه شریفه یا اَیُّها النَبیُّ جاهِدِ الکُفّارَ وَ المُنافِقینَ وَاَغلُظ عَلَیهِم، مشی و وظیفه آقا شیخ عبدالنبی معلوم می شود.

استقرار آن عالم ربانی در موطن خود، قادیکلای علی آباد (قائمشهر فعلی) مصادف با سر و صدای مشروطیت شده بود و از اینجا بود که فریاد مشروعه خواهی مرحوم علامه شیخ عبدالنبی مجتهد قادیکلائی با نوای شیخ شهید حاج شیخ فضل الله نوری اعلی الله مقامه در هم آمیخت. آن یکی با دسیسه ناجوانمردانه دشمنان دین و میهن بر بالای دار مأوی گزید و این یکی پس از رهائی دادنش به وسیله ارادتمندانش از چنگ اشرار (که شبانه در ماه مبارک رمضان برای به شهادت رساندن او به خانه اش در قادیکلا یورش بردند)، ناچار به ترک دیار و هجرت به سوادکوه گردید.مرحوم آیت الله آقا شیخ عبدالنبی مجتهد قادیکلایی پس از اقامت در سوادکوه با صبیّه ی مکرّم نجل الاطیاب و سلالة السادات آقا سید عبدالله موسوی سوادکوهی وصلت نمود و خدای متعال، ثمره ی این وصلت خجسته را فرزند انی اهل علم و عمل و تقوا قرار داد که از میان آنها فرزند برومندی مقرّر فرمود که اینک میراث دار دو خاندان و چلچراغ پرفروغ دودمان و علمدار و بنیانگذار دهه غدیر گردید.

علمدار و بنیانگذار دهه غدیر
فرزند برومند مرحوم آیت الله المجاهد مجتهد قادیکلایی قدس سره، عبدالله نامیده شد که سر سلسله خاندان خادم الشریعه و بنیانگذار دهه غدیر گشت. وی در سن هفت سالگی از وجود نعمت پدر محروم گردید،و از آن پس با سعی و اهتمام مادر بیدار دل و دور اندیش، عِلیه عالیه علویه متعالیه حاجیه سیده نساء خانم موسوی به جهت فراگیری علوم حوزوی راهی ساری گردید و دروس مقدّماتی و ادبیات عرب را در مدّت زمان کوتاهی در حوزه علمیه ساری سعادتیه مسجد حاج رضا خان فرا گرفت.او که از حافظه و استعداد و نبوغ خاصی برخوردار و قرآن را در سن چهار سالگی در مکتب خانه محل خود در نزد مرحوم ملاابراهیم فرا گرفته بود، مقدمات را در سنین ۶ ۷سالگی در محضر والد بزرگوارشان شروع نموده و در همان زمان در میان اقران و اماثل خود حائز مقامی عالی و ممتاز گشت. معظم له پس از چندی در ساری و کسب فیض از محضر اساتید بنام آن عصر،  به مشهد مقدس عزیمت نمود و در محضر فحول اعلام آن دیار تلمذ نموده و پس از اقامتی چند ساله در خراسان و بهره مندی از محضر اکابر علمی آن سامان، در عصر فرخنده ی زعیم عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقام الشریف وارد حوزه علمیه قم گردیدو در قم دروس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول را نزد اساتید حضرات آیات عظامبروجردی، امام خمینی، موسوی گلپایگانی، اراکی ، مرعشی نجفی، راضی تبریزی، عباسعلی شاهرودی، میرزا هاشم آملی، سلطانی طباطبائی و ...کسب فیض و تفسیر و فلسفه عالی را نیز در محضر علامه عالی تبار حاج سید محمد حسین طباطبایی صاحب تفسیر المیزان استفاده نمود.

استادی جامع در مسند تدریس
زیبائی بیان و سبک تدریس روان علاوه بر بنیه ی غنی علمی حضرت آیت الله المعظّم استادآقای حاج شیخ عبدالله نظری خادم الشریعه مد ظله، از همان ابتداء ایشان را به عنوان استاد کامل و جامعی در حوزه های علمیه مشهد و قم قلمداد نمود.این تدریس در همه زمینه ها از قبیل ادبیّات، منطق، فلسفه، تفسیر و سطح فقه و اصول صورت می گرفت و هم اکنون سالیانی است که حوزه درس خارج معظّم له در دارالولایه ی ساری برقرار و فضلا و اعلام از نعمت وجود این استاد عظیم الشّأن برخوردارند.حضرت علامه نظری خادم الشریعه مد ظله چند سالی است که با تشکیل لجنه تحقیقاتی (علم کلام) در کنار تدریس فقه و اصول و تفسیر شخصاً بر فعالیت جمعی از فضلا و نخبگان حوزه علمیه مازندران در این زمینه اشراف دارند. ایشان که در این فن از احاطه و وسعت خاصی برخوردار می باشند، به خاطر اهمیت زیادی که برای این امر قائلند به خصوص در تابستان ها وقت بیشتری را در حوزه ی تابستانی (دهکده ی علمی وِرِسک) برای این کار مصروف می نمایند و اعاظم و بزرگانی از حوزه های علمیه قم، مشهد و تهران و نیز اساتید عالیه دانشگاه ها در این امر همّت و جدیّت و همکاری دارند و اخیراً پاره ای از آثار این لجنه به صورت جزوات مختلف به چاپ رسیده است قرار است ان شاء الله تعالی مطالب مطروحه به صورتی منظم و مبرّب تدوین گردد.

مسأله ی مهم تبلیغ و دفاع از حریم ولایت
مسأله تبلیغ و دفاع از حریم ولایت ، امری بسیار مهم در طول تاریخ اسلام به حساب می آید که همواره مورد تأکید و بعنوان سنتی حسنه و تکلیف الهی در میان علمای دین بوده که با قلم و قدم خویش به یاری حقیقت دین می شتافتند.

تبلیغ، عبارت است از رساندن پیام به گیرنده از طریق برقراری ارتباط، به منظور ایجاد تغییر و دگرگونی در بینش، رفتار و کردار او. تبلیغات یا پروگاندا (propaganda) از ریشه لاتین و به معنای ترویج امیال،ایجاد نظر خوب یا بد نسبت به شخص، سازمان، مذهب،عقیده و یا چیز دیگر، از طریق تحت تأثیر قراردادن افکار و عقاید مردم می‌باشد.همان طور که از تعریف واژة تبلیغ مشخص است، هر انسانی برای هدف و مقصد خاص خود روشی به کار می گیرد تا بتواند به هدفش جامة عمل بپوشاند.در جریان غدیر، خدای متعال رسول خاتم را به مسأله ای بسیار مهم و حیاتی امر می کند که سبب اکمال دین و اتمام نعمت می شود و پیامبر گرامی اسلام که خود اوّلین مبلغ مسأله مهم ولایت بود این امر خطیر را به نحو احسن جامه عمل می پوشاند و دیگران را به این امر دعوت می کند.در خطبه ی غدیر می خوانیم که می فرمایند:«خداوندا دوست بدار هر کس علی را دوست بدارد و دشمن ‏بدار هر کس علی را دشمن بدارد، و ياری کن هرکس علی را ياری کند و خوار کن هرکس علی را خوار کند، و لعنت نما هر کس علی را انکار کند و غضب نما بر هر کس که ‏حق علی را انکار نمايد».‏

از نگاه قرآن و عترت یکی از راه های یاری و نصرت امیرالمؤمنین علیه السلام، تبلیغ غدیر و آگاهی بخشیدن مردم از مسأله ی بسیار مهم امامت است. چرا که این روز نه تنها به عنوان یک روز مبارک و عید، بلکه به عنوان یک تفکر، و یک نشانه و رمز برای تداوم خط نبوت و به عنوان نقطه تلاقی رسالت و امامت در تاریخ ماندگار گشت و تبدیل به چشمه ای شد که تا پایان هستی می جوشد و الی الابد به عنوان روز اکمال دین و اتمام نعمت، روز حماسه جاوید، روز ولایت و امامت، روز شکرگزاری و روز سرور و شادی معرفی می گردد.

نیم‌ نگاهی به خطبة فدکیه ی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  بیانگر آن است که آن بانوی بزرگوار مانند پدر بزرگوارشان تمام شرایط یک مبلّغ موفق را ایفا  نمود که خطبة حضرت این‌گونه جاودانه شد و آن‌گونه که ائمه هدی علیهم السلام به فرزندان خود دستور می‌دادند آن را حفظ کنند.

تدابیر ویژه ی حضرت زهرا سلام الله علیها در تبلیغ از غدیر و دفاع از حریم ولایت درسی برای همه ی مدافعان و منادیان غدیر بوده که می توان به این مسأله اشاره داشت که ایشان در زمان ها و مکان های متعدد و مناسب، رسالت بزرگ تبلیغ غدیر را بر دوش گرفته و آن را به گوش جهانیان رسانیدند.

 

دفاع از حریم ولایت در افق اندیشه ی خادم الشریعه
مؤسس و بنیانگذار دهه فرخنده غدیر،  بر اساس سیره ی حضرت صدیقه ی شهیده، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در تبلیغ غدیر و دفاع از حریم ولایت، از دوران کودکی به مسأله ی مهم تبلیغ همت گمارد و این امر را از منابر سیدالشهدا علیه السلام آغاز کرد.وقتی به تاریخ دوران کودکی مؤسس والامقام دهه غدیر نگاهی گذرا داشته باشیم، خواهیم دانست که وی از سن ۷  ۸سالگی تحت تربیت و هدایت پدر بزرگوارشان، مجالس سخنرانی و وعظ را بدست گرفته و  از همان دوران کودکی از غربت و مظلومیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام سخن می گفت و طبق تعالیم اوّلیه اش در باب امامت ، مردم را به ولایت علوی دعوت می کرد و این در حالی بود که به دلیل جثه ی کوچک و کودکانه اش ، مردم وی را در آغوش گرفته و برفراز منبر جای می دادند و در میان مردم به بلبل بوستان ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام موصوف گشت که تا امروز که از اساطین این فنّ و اساتید این جایگاهند و از ویژگی های منحصر بفرد ایشان قدرت بیان و خلاقیت سخنشان است که یک دوره تبلیغاتی طولانی و ممتدّی را پشت سر گذاشته اند. پدر عالم و مادر عارفه اش به وی آموختند که شاهراه دین ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است و می بایست همواره از حضرت وصی علیه السلام دم زد و راهی را جز راه آن صراط مستقیم نپیمود.حال که قریب به هشتاد سال از آن زمان می گذرد با اطمینان قلبی مدعی هستیم که از عالم عاملی سخن به میان می‌آوریم که جز راه امیرالمؤمنین و کوبیدن درب مدینه العلم نبوی راه دیگری را نپیمود و از هیچ کس غیر از اهل البیت عصمت و طهارت علیهم السلام رنگ نگرفت. همه و همه ی وجودش را ولایت پرکرده است،آنچنان که گویی ولایت با گوشت و خونش عجین گشته ، چرا که جز از او سخن نگفت و راهی جز راه او نپیمود. عمری را علی وار سپری می کند و همواره عرفان واقعی را در ولایت می‌داند و بس... و تنها مدافع حریم با برکت آن بوده و تنها به غدیر می اندیشد.

ابتکاری به نام دهه غدیر
به شهادت اقران و همدوره ای های مؤسس گرانقدر دهه غدیر ، یکی از دغدغه های مهم و اصلی وی در عنفوان جوانی مبارزه ی با منحرفین از ولایت و مذهب حقّه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده و همواره تمام هم و غمش بیان فضیلت و اثبات حقانیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و فراگیر شدن مسأله ی غدیر بوده است.

در کندوکاوی که در تاریخچه ی دهه غدیر انجام داده ایم این مهم بر تاریخ مشهود است که مؤسس دهه غدیر از آغاز جوانی بطور هدفمند، چشم انداز قابل تأملی را برای احیای مسأله غدیر و امر ولایت ترسیم نموده و در هر فرصت ممکن برای احیای ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به تأسی از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها استفاده می کرد و مردم تشنه و علاقمند به ولایت را سیراب از زلال چشمه ی غدیر می نمود. وی که دفاع از حریم ولایت را از جده ی اش حضرت سیدة نساء العالمین ، فاطمه ی اطهر سلام الله علیها به ارث برده بود، تبلیغ دهه غدیر را از مساجد اقصی نقاط مازندران، اعم از شهر ها و روستاهای آن سامان آغاز و  جلسات وعظ و تفسیر و تأویل را با شکوه غیر قابل وصفی برگزار می نمود.


دکترینی به نام غدیر...

دکترینی به نام غدیر...

دکترینی به نام غدیر...

دکترینی به نام غدیر...



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : دکترینی به نام غدیر...

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir