امروز دوشنبه 27 اسفند 1397 ساعت 17:01:48

دوربین خبر

کد مطلب : 27754 -تاریخ انتشار : یکشنبه 04 شهریور 1397 -ساعت : 07:09

چاپ به اشتراگ گذاشتن
گذری بر شادی و نشاط ممدوح و مذموم/ شادی نامقدس در جشن مقدس امامت شهرداری تنکابن

عماد افروغ فعال فرهنگی و رسانه ای کشور در گفتگو با دوربین خبر:

گذری بر شادی و نشاط ممدوح و مذموم/ شادی نامقدس در جشن مقدس امامت شهرداری تنکابن

به گزارش دوربین خبر،

گذری بر شادی و نشاط ممدوح و مذموم/ شادی نامقدس در جشن مقدس امامت شهرداری تنکابن  
دکتر افروغ فعال فرهنگی و رسانه ای و اجتماعی
سرانجام جشن بزرگ امامت شهرداری تنکابن با تبلیغات گسترده درشهر و شهرهای اطراف و اکناف و هزینه های میلیونی و فراخوان افراد ازتنکابن ودیگر شهرهای همجوار گیلان و مازندران و بسیج چند روز ه دست اندرکاران در شهرداری تنکابن و با سوء استفاده از عنوان مقدس غدیر و قربان برگزارشد و همانطور که در یادداشت قبلی پیش بینی و گفته شد . و معمولا هم در اینگونه محافل ومراسم مسبوق به سابق است توام بود با اتفاقات ناگوار همراه با ابتذال و قبح شکنی های نابهنجار
قبلا بیان شد کسانی که به اسم نشاط اجتماعی اینگونه برنامه ها را سرو سامان میدهند . هیج درک و فهمی صحیح و کارشناسی شده از مفهوم نشاط اجتماعی راستی و حقیقی ندارند ومتاسفانه این معنا از جمله معضلات بزرگ اجتماعی و فرهنگی شهر و دیارمان نیز بشمار میرود.
اینان حتی درک و فهم و تعریف درست و علمی هم از شادی ندارند حتی نمی دانند شادی و خوشحالی و لذت چه تفاوتی با هم دارند و شاخصه ها و قلمرو و مؤلفه های و وجه تمایز شان در چیست . و خیلی سطحی و پوپولیستی و هیاهوگری و فریب افکار عمومی شادی کاذب را ترویج و دامن میزنند اما اینان بدانند :هیاهو با حقیقت فرق دارد /خدا گو با خدا جو فرق دارد .ودر آینده ای نزدیک طشت رسوایی آنان شهره عام و خاص شده وچهره نفاق و بیمار آنان برملا خواهد شد(جعد مینرو شامگاهان به پرواز در می آید)
ایجاد نشاط و شادی وظیفه آحاد جامعه بویژه مسئولین است همگان موظفند از برنامه های شادی آفرین حمایت و پشتیبانی کنند اما چه نوع نشادی و شادی ، رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب به ریاست فعلی سازمان صداوسیما در معیارهای اساسی نشاط فرمودند باید بسترهای نشاط انقلابی هر چه بیشتر و بهتر در جامعه گسترده شود نشاطی که در خود پویایی، جنب و جوش، تقلا و تکاپو بهمراه دارد،به این ترتیب نشاط انقلابی نوعی شادمانی سازنده است و جامعه ای که نشاط انقلابی دارد، جامعه ای پویا و رو به جلوست. این در حالی است که شادی و خنده ها ولوس بازی های احمقانه ای که با تمسک به انواع روش های تصنعی ونادرستی که در برنامه هایی نظیر جشن امامت شاهدآن هستیم از جنس نشاط انقلابی نبوده و سازندگی، تکاپو و پویایی را به دنبال ندارد.
5️⃣ پیش از اینکه اشاره ای گذرا و اجمالی پیرامون شادی و مفهوم آن داشته باشم . نکته ای که بسیار حاثز اهمیت و شایان توجه است متدکر میشوم وسپس به بررسی مفهوم شادی میپردازم.
6️⃣باید بدانیم برنامه های که در اینگونه به اصطلاح جشن ها خواسته و ناخواسته دامن زده و ترویج میشود در حقیقت ریشه در دکترین Dance & Music Motion (جنبش رقص و موسیقی )که در دوران حضور هیلاری کلینتون با تایید پنتاگون و کاخ سفید کلید آن زده شد. که با هدف انحراف اذهان عمومی و تغییر ذائقه های جوانان مسلمان و بویژه جوانان ایرانی طراحی و سازماندهی شده بود. که در همان زمانها و حتی پیش از آن بارها و بارها رهبری معظم انقلاب با عناوین مختلف تهاجم و شبیخون و قتل عام فرهنگی از آن یاد و تعبیر نمودند. که متاسفانه توجه اساسی وعلمی بدانها نشد . امروزه بسیاری از کارهای فرهنگی ما در واقع حرکت در پازل فرهنگی دشمنان ملت ایران و انقلاب رقم میخورد.

7️⃣ دشمنان ملت ایران بسرکردگی ایالات متحده از جنگ سخت با ایران مأیویسند و استراتژی امروز و آینده آنان بر مبنای جنگ نرم و روانی است آنان بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه جنگ نرم ودیپلماسی رقص وموسیقی صورت داده و بیشترین بهره را از آن برده و می برند نخستین بهره برداری های امریکا از موسیقی به عنوان سلاحی در عرصه منازعات فرهنگی و سیاسی به دوران جنگ سرد باز می گردد. (در این رابطه توصیه و سفارش اکید دارم خوانندگان عزیز و بزرگوا ر کتاب جنگ سر د فرهنگی تالیف خانم فرانسس استانر ساندرز راتهیه و حتما مطالعه بفرمایند) وزارت خارجه امریکا به همراه سازمان اطلاعات مرکزی(سی.آی.ای) در عصر جنگ سرد و نرم برای مقابله با کشورهای متخاصم و نیز تغییر و تسلط بر کشورهای غیر همسو ، اقدام به اعزام گروه های موسیقی سبک جاز و ترویج فرهنگ ابتذال و فحشا و بی بند باری و زدودن حیا و غیرت با انواع ابزارهای فرهنگی و رسانه ای به کشورهای مختلف آسیایی، افریقایی و ... ترویج سبک زندگی امریکایی، در کنار سایر فعالیت های دیپلماسی فرهنگی کرده و میکنند و بدلیل کم هزینگی و سرعت تاثیر آن بسیار هم در این زمینه پیگیری و تلاش شبانه روزی معمول داشته مینمایند برای مثال در سال ۱۹۵۵ برنامه ای تحت عنوان مسیر ضرب آهنگ در مرکز لینکلن و توسط گروهی موسیقی دان های سبک جاز آغاز شد، این گروه بخشی از سفیران فرهنگی امریکا در سراسر جهان بودند. تا سال ۲۰۰۵ برنامه ضرب آهنگ در بیش از ۱۰۰ کشور اجرا بود. هیلاری کلینتون در برنامه ای تلوزیونی که به بررسی عملکرد این برنامه می پرداخت، می گوید: «من فکر مي‌کنم مواقعي وجود دارد که موسيقي بهتر از يک سخنراني قادر به انتقال ارزش‌هاي آمريکايي است.»
دیپلماسی فرهنگی وموسیقی یکی از ارکان پیروزی امریکا در جنگ سرد بود، تجربه ای که در قبال کشور های مختلف از جمله کوبا و شوروی سابق نیز پیاده شد وامروز و در دوران پسا توافق با تغییر در مناسبات سیاسی درحال اجرا و پیاده سازی آن در جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند.
مخلص کلام اینکه نباید سهل اندیشی داشته باشیم و به اسم نشاط اجتماعی و شادی و...کارها و اقدامات انجام دهیم.که جز آب به آسیاب دشمن رختن و تسهیل سازی توطئه دشمن و گرفتار شدن در دام فرهنگی آنان ثمره دیگری نداشته باشد و بدانیم و هشیار باشیم دشمن بر خلاف ما که از فرهنگ تلقی تفریح و سرگرمی داریم از فرهنگ به عنوان سلاح نگاه میکند نه تفریح
????اما شادی ،يكي از تمايلات و استعدادهای دروني انسان ميل و نياز به سرور، بهجت و لذت در زندگي است. ساختار وجودی انسان به‌گونه‌ای است که تفریح و شادی و نشاط از نیازهای اساسی او محسوب می‌شود؛ . از زيباترين و مؤثرترين نعمات خداوند بر انسان نعمت شاد بودن، مهر و محبت و عشق ورزيدن است. قرآن به مقوله ی خوشی، خرسندی و شادمانی توجه ویژه دارد
⏸بر اساس مبانی نظری و هستی شناسی قرآنی طلوع خورشید، صبح پرلطافت، بهار طرب‌انگیز، آبشارهای زیبا، گل‌های رنگارنگ، پیوند دو انسان و بسیاری دیگر از پدیده‌های جهان، برای انسان شادی‌آور و مسرت‌بخش است. مفهوم شادي در قرآن مجموعاً 25 بار با الفاظ مختلف (فرح و سرور) آمده است. «فرح» با الفاظی ‌چون فرح ، فرحوا ، تفرحوا ، يفرحوا، تفرحون ، يفرحون، یفرح ، تفرح، فرحون و فرحین، 22 بار و «سرور» با الفاظي چون سرور و مسرور،ودر بیانی گفته شده فرح لذت زودگذر كه اكثراً برلذات حسی و دنیوی صدق می‌كند. که این نوع فرح و سرور خوشایند خداوند تبار و تعالی نیست﴿ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ ﴾ قصص/76« خداوند شادی كنندگان (مغرور دنیوی) را دوست نمی ‏دارد».
در گفتمان توحید دونوع شادی تعریف شده است شادی ممدوح و شادی مذموم از عناصر و عوامل شادی ممدوح و قرآنی میتوان موارد : اطاعت الهی ،یاد خدمت ،خدمت بی منت ،وقت شناسی ، انتظام در امور ،شکر نعم الهی،نگرش مثبت به دنیا ، توبه و بازگشت ،دوری از استهزاء،پرهیز از فخر فروشی ،پرهیز از تکبر ، دوری از فرقه گرایی و....بطورکلی از دیدگاه الهی و توحیدی شادی راستین و پایدار سه ضلع دارد 1- خدا باوری 2- نگرش زیبا از دنیا 3- اعتقاد به آخرت ومعاد اندیشی
حسب نگاه اندیشمندان بزرگ معرفتی امثال فارابی، ابن سینا، غزالی و رازی و روان‌شناسان مطرح جهانی، نظیر ویلیام جیمز و فروید و دیگران از بهترین راه افزایش نشاط و شادی اجتماعی احساس برخورداری و اشباع نیازهای طبیعی و معنوی است . توصیه‌های اسلام و روان‌شناسان اسلامی این است که انسان سالم نبایستی به محبوب‌های فناپذیر و از بین رفتنی وابستگی و دلبستگی یابد که با از دست‌دادن آنها دچار احساس غم و اندوه شود. در این زمینه، حضرت علی علیه السلام در کلامی گوهربار می‌فرمایند: «شادی انسان، از به‌دست آوردن چیزی است که هرگز آن را از دست ندهد».


گذری بر شادی و نشاط ممدوح و مذموم/ شادی نامقدس در جشن مقدس امامت شهرداری تنکابن

گذری بر شادی و نشاط ممدوح و مذموم/ شادی نامقدس در جشن مقدس امامت شهرداری تنکابن

گذری بر شادی و نشاط ممدوح و مذموم/ شادی نامقدس در جشن مقدس امامت شهرداری تنکابن



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : گذری بر شادی و نشاط ممدوح و مذموم/ شادی نامقدس در جشن مقدس امامت شهرداری تنکابن

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir