امروز یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 ساعت 20:53:18

دوربین خبر

کد مطلب : 30077 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 اسفند 1397 -ساعت : 09:34

چاپ به اشتراگ گذاشتن
انتقال آب خزر به کویر سمنان مصداق حمله به منافع عمومی است/واکنش نهادهای قانونی کجاست؟

نامه منصورعلی زارعی به آیت الله جنتی:

انتقال آب خزر به کویر سمنان مصداق حمله به منافع عمومی است/واکنش نهادهای قانونی کجاست؟

به گزارش دوربین خبر،

حضرت آیت الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان

سلام علیکم

موضوع : تصویب بودجه طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان
احتراما پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین اعتباردر برنامه بودجه سال ۱۳۹۸کشورجهت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان
به استحضار می رساندمصوبه مذکوربنا
به دلایل ذیل فاقد پشتوانه کارشناسی وقانونی بوده وتقاضای ردآن را دارم
اولاطرح مصوب مغایر با اصل 40 و 50 قانون اساسی
و بند های 3 و 4 و 5 سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از محیط زیست.
میباشد
اصل چهلم (40) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:
هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
اصل پنجاهم (50)قانون اساسي :«در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.»
سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست
بند
3ـ اصلاح شرایط زیستی به منظور برخوردار ساختن جامعه از محیط زیست سالم ورعایت عدالت و حقوق بین نسلی.
بند
4ـ پیشگیري وممانعت از انتشار انواع آلودگیهاي غیرمجاز و جرم انگاري تخریب محیط زیست ومجازات
مؤثروبازدارنده آلوده کنندگان وتخریب کنندگان محیط زیست والزام آنان به جبران خسارت.
بند
5ـ پایش مستمر و کنترل منابع وعوامل آلاینده هوا، آب، خاك، آلودگیهاي صوتی، امواج واشعه هاي مخرب و تغییرات نامساعد اقلیم والزام به رعایت استانداردهاو شاخصهاي زیست محیطی در قوانین و مقررات، برنامه هاي توسعه وآمایش سرزمین
.
ثانیا به مفاد گزارش مرکز پژوشهای مجلس توجه ای نگردیده است.

بخشی ازگزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقال آب دریای خزر به استان سمنان:
1.7. پساب حاصل از شیرین سازی با غلظت ۲۵ گرم در لیتر دارای نمک و حرارت بیشتری نسبت به وضعیت فعلی آب دریای خزر (۱۲
/ ۵ گرم در لیتر) به دریا تخلیه می گردد که شوری و درجه حرارت آن در اثر اختلاط با آب به تدریج تعدیل گردیده، که می تواند در فاصله نزدیک به مجرای تخلیه کننده آثار منفی بر موجودات دریایی وارد نماید.وبرای ماهیان شاخص منطقه بیشترین آثار منفی ایجاد خواهد شد.
۷ - ۲. بخش اعظم محدوده ساحلی در مسیر خط انتقال را زمین های کشاورزی دیم و آبی تشکیل می دهند که مصرف بالای انرژی و انتشار آلاینده های ناشی از آن در طول بهره برداری از تأسیسات آب شیرین کن و تخلیه لجن حاصل از عملیات پیش تصویه دارای آثار منفی خواهد بود.
۷ - ۳. خط لوله انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در مسیر خود از اکوسیستم های کشاورزی و جنگلی گذشته و در مناطق مختلف این اکو سیستم ها را خصوصا منطقه حفاظت شده متاثر خواهد کرد.
*صحفه 27 گزارش مرکز پژوهش
بخشی از اظهارنظر کارشناسی:
مهمترین چالشی که در مورد طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان وجود دارد، عدم توجیه پذیری اقتصادی آن است. همان طور که ذکر شد، شاخص اقتصادی نسبت فایده به هزینه ( B / C ) در این طرح، براساس محاسبات مشاور طرح، برابر با ۵۳/. است که بیانگر زیاندهی بالای آن است.درطرح فوق قیمت تمام شده
آب شیرن وانتقال هر متر مکعب ۴۲۸۷۳ریال است که به دلیل عدم باز یابی هزینه ها در بخش صنعت حاکی از این است که صنعت در حدی سود آورنیست که انتقال آب مذکوررا از نظر
اقتصادی توجیه نماید.وتوجیه ناپذیر بودن این طرح مقوله زیان ده بودن آن است تقریبا نصف سرمایه گذاری های انجام شده برای این طرح از طریق منافع آن بازیابی می شود و نصف دیگر آن زیان های حاصل از عدم توجیه اقتصادی طرح است.

نکته
متولیان امور وتصمیم گیرندگان این طرح باید به این سوال اساسی پاسخ دهند
چرا هیچ گزینه ای غیر از انتقال آب دریا در جهت تأمین نیازهای کمبود
آب شرب و صنعت با استفاده از منابع آب موجود را مورد بر رسی قرارندادند؟
چرا علی رغم عدم توجیه اقتصادی دولت اصرار به انتقال اب دریای خزر را دارد ؟
چرا نمایندگان محترم مجلس بدون توجه به نظر نخبگان وگزارش مرکز پژوهش های مجلس وسازمان محیط زیست عجولانه اقدام به تصویب مصوبه می نماید؟
واین در صورتی ست که برابر بررسی های بعمل امده در حال حاضر حداقل میزان آب موجودو تجدیدشونده در استان سمنان حدود ۳ میلیارد متر مکعب می باشد که عمده آن در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب استفاده می شود. حال با توجه به این نکته می توان مقدار ۲۲۲ میلیون مترمکعب در سال (نیاز شرب و صنعت در افق سال ۱۴۲۵) را با افزایش بهره وری در بخش های مذکور و ذخیره آب از منابع آب موجود استحصال کرد. که به نظر می رسد این راهکار، با توجه به زیان ده بودن گزینه شیرین سازی و انتقال آب، علاوه بر پایداری بیشتر و هزینه های کمتر، معضلات زیست محیطی یاد شده را نیز در پی نداشته و منطقی تر نیز خواهد بود که به جای تأسیس یک طرح سازهای بزرگ با هزینه های بسیاربالا و عواقب زیست محیطی و همچنین زیانده بودن آن، با تکیه بر افزایش بهره وری و مدیریت تقاضا در بخش های مختلف، به خصوص در بخش کشاورزی، با هزینه های کمتر به هدفی مشابه دست یافت.
نکته قابل تأمل دیگر درباره طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان این است که با توجه به اینکه بیشتر آب انتقالی برای مقاصد صنعت انتقال می یابد، این سؤال مطرح می شود که صنایع در نظر گرفته شده در افق طرح و مستقر در استان تا چه حد آب بر هستند و قابلیت انتقال آنها به خارج از استان تا چه حد اجرایی بوده و چه مقدار نیاز آبی بخش صنعت را کاهش می دهد که این گونه چوب حراج به منابع ومنافع ملی می زنند؟
والسلام وعلیکم 

      منصورعلی(محسن)زارعی


انتقال آب خزر به کویر سمنان مصداق حمله به منافع عمومی است/واکنش نهادهای قانونی کجاست؟



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : انتقال آب خزر به کویر سمنان مصداق حمله به منافع عمومی است/واکنش نهادهای قانونی کجاست؟

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir