امروز شنبه 27 مهر 1398 ساعت 22:53:05

دوربین خبر

کد مطلب : 30231 -تاریخ انتشار : جمعه 23 فروردین 1398 -ساعت : 21:09

چاپ به اشتراگ گذاشتن
هوشمندی مدیریت منابع نیکوکاری پاشنه آشیل موفقیت سازمان داوطلبان

به قلم:مهدی لموکی

هوشمندی مدیریت منابع نیکوکاری پاشنه آشیل موفقیت سازمان داوطلبان

به گزارش دوربین خبر،
رمعین مهدی لموکی/ معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر مازندران
(وَ جَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا )؛ و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید.
بی تردید با گفت اجتماعی بودن انسان، بر اساس طرحی حکیمانه از سوی خداوند متعال، برای بازشناسی یکدیگر، در متن آفرینش پی ریزی شده است و مقتضای فطرت و آفرینش انسانی است .طبیعت انسانی طبق یک الهام الهی دریافته است که برای ادامه ی حیات و تکامل، محتاج به همکاری با سایر افراد و انجام کارهای اجتماعی است و همین موضوع او را به تشکیل اجتماع و تطبیق افعال خود بر وضع اجتماعی وادار نموده است.
*مشارکت اجتماعی اساس توسعه اجتماعی
انسان یک موجود اجتماعی است تا جایی که اورا حیوان مدنی الطبع می نامند یعنی همواره بصورت جمعی زندگی میکند و نیازهای خود را به مدد دیگران رفع می کند.
آنچه مسلم است مشارکت یک تحول درونی است یعنی همکاری داوطلبانه و ارادی در فرایند توسعه ،بدون چنین تحولی تلاش برای اقدام و امحای فقر و رسیدن به توسعه پایدار اگر غیرممکن نباشد دسته کم با مشکلات عدیده مواجه است.مشارکت مردم زمانی اساس توسعه اجتماعی است که مشارکت آحاد مردم با توجه به صلاحیت و توانمندی ذهنی شان در تمام پدیده ها و متغیرهای اجتماعی اثرگذار باشد.هدف توسعه پایدار داشتن جامعه سالم است .
مشارکت به معنای احساس تعلق به گروه و شرکت فعالانه و داوطلبانه در آن است که به فعالیت اجتماعی منجر می‌شود و اهمیت دارد. از این نظر، مشارکت، فرایند سازمان‌یافته‌ای است که هر کس در آن به فعالیتی ارادی و داوطلبانه دست می‌زند. مشارکت مردم در مدیریت بحران نیز از موضوعات مطرح در علم مدیریت بحران است.
بررسی تجارب حوادث پيشين نشان مي دهد که غالبا ميان مطالبات مردم و خدمات ناشی از دستگاههای دولتي در زمان بحران سنخيتي وجود ندارد. در مقابل، مشارکت مردمي و توانايي براي کشف ظرفيت هاي محلي از ناحيه جامعه آسيب پذير بيشتر مورد قبول واقع مي شود. اين توان بالقوه بر پايه شرايط خاص و زمان هاي ويژه استوار نيست و مستمر است ،غالبا از دوام و اطمينان بيشتري نزد مردم برخوردار است.
با توجه به گستردگی مدیا و مدل تولید محتوی در عصر حاضر و تاثیر ذهنیت جامعه از شبکه های اطلاع رسانی اجتماعی و همچنین ضعف اطلاعات مدیریت بحران در مدیران اجرایی متاسفانه افراد سود جو و مخرب بشدت بذر بی اعتمادی را در لایه های مختلف جامعه پاشیده که این موضوع مدیرت سانحه را مختل میکند .
مردم بخصوص سازمانهای مطالبه گر مردم نهاد بعنوان سرمايه هاي غني اجتماعي، در صورت مدیریت و اطلاع رسانی مناسب و آموزش های کافی به خوبي قادراند تا در ارتباط با مسائلي که حيات آنها را متاثر مي سازد تصميم سازي نمايند. دامنه اين مشارکت هاي درون زا مراحل پيش تا پس از بحران را دربر مي گيرد.
ظرفيت سازي، ايجاد و تقويت حس اعتماد و شکل گيري شبکه های گسترده داوطلبی آموزش دیده با روابط هم افزایی ، علاوه بر دوام و پاسخ دهي مناسب به مطالبات، موجب کاهش هزينه ها و سرعت در مدیریت بحران خواهد شد.
خروجی چنین سازماندهی مبين آن است که با توجه به حجم گسترده فعاليت هاي پوششي مورد نياز در زمان بحران توسط دولت، مي توان مديريت مهار بحران را طي يک برنامه ريزي منسجم و دقيق به مردم واگذار نمود تا با آگاهي کاملي که از ظرفيت هاي محيط خود دارند واقعي ترين تصميم ها را با حداکثر کارآيي پياده نمايند.
آنچه مسلم است لزوم ساماندهی داوطلبان در کشور و گسترش نیکوکاری در جامعه و وجود یک واحد عملیات داوطلبانه با مدل icsو EOP
مشخص بیش از پیش ضروری بنظر میرسد . تا با همکاری سازمانهای مردم نهاد آموزش دیده و داوطلبان و نیکوکاران رسمی توان مالی و لجستیکی و حمایتی مردمی در کنار و به موازات حوزه امداد و نجات درساعت صفر حادثه ساماندهی و عملیاتی گردد،تا حضور رسمی لایه های مردمی در بطن حادثه موجب اعتماد عمومی و هم افزایی کلیه منابع مردمی گردد.
با رجوع به تجارب حوادث گذشته و بررسی عوامل موثر در نارضایتی فضای حاکم جامعه از سیستم مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه می توان به تخریب گسترده خدمات ارائه شده توسط شبکه های بی شمار تولید محتوی مجازی نام برد که نتیجه آن کاهش سطح اعتماد در بدنه جامعه و همچنین ورود مستقیم و احساسی افرادشاخص در خدمت رسانی و سو استفاده کلاه برداران از حس نوع دوستی بود و عدم وجود یک مدیریت یکپارچه نیکوکاری جامعه مشهود بود .
چه اتفاقی در حوادث اخیر موجب این همدلی و بازگشت اعتماد و مشارکت کم نظیر مردم نیکوکار آن هم در تعطیلات نوروز شده و نقطه ضعف اتفاقات گذشته به قوت تبدیل شده است ؟ چه اقداماتی توسط سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بخصوص در این یکصد و چند روز صورت گرفت ؟ آیا سازمان به سوی تعالی و سرآمدی گام برمیدارد؟ نکته بسیار مهم و حائز اهمیت که باید بر آن تامل کرد این است که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بدون داشتن یک مدیای رسمی ، کلان ، تاثیر گذار و حرفه ای در فضای مجازی و نداشتن ابزار مناسب در تقابل با تعداد کثیر شبکه های مجازی که با تولیدات سمعی و بصری و نوشتاری حرفه ای و مخرب و با هزینه های گزاف و جذابیت بالا احساسات مردم را در جهت همزدایی اجنماعی سوق میدهند با یک مدیریت هوشمند مدیریت فضای احساسی جامعه را در فضای مجازی بدست گرفت وبا ارتباط منطقی با افراد سرشناس وآگاهی به این عزیزان در جهت هم افزایی منابع مردمی گام برداشت . از اینرو مهمترین شاخص های موفقیت سازمان داوطلبان را در جریان کمک رسانی به سیل زدگان اخیر را می توان به شرح ذیل برشمرد:
*ورود از طریق مبادی قانونی کشور جهت تثبیت وظایف رسمی و قانونی هلال احمر یعنی جمع آوری کمک های مردمی در حوادث آن هم در ساعات اولیه بحران
*بدست گرفتن مدیای مجازی و رسمی با توجه به حضور تعداد بی نهایت شیکه های اطلاع رسانی بصورت کم نظیر با مدیریت هوشمندانه با کمک سلبریتی ها و افراد تاثیرگذار
*تقویت حس اعتماد در لایه های مختلف مردمی از رسیدن کمک های مردمی به آسیب دیدگان
*حضور نمایندگان سازمانهای مردم نهاد در فرایند کمک رسانی
*تشکیل واحدهای واکنش سریع داوطلبی با منابع داوطلبی در ساعات اولیه حادثه بطور موازی با سازمان امداد
*حضور مدیران رده بالای جمعیت و سازمان داوطلبان از اولین ساعات حادثه در منطقه با توجه به فضای روانی حاکم برجامعه
*رفتار صادقانه و مردمی و داوطلبانه رییس محترم جمعیت در بین حادثه دیدگان
* حضور گسترده مدیران در شیکه های رسمی دیداری شنیداری و نوشتاری و ارائه گزارش اقدامات انجام شده
*اشاعه فرهنگ نیکوکاری و استفاده از نفوذ افراد شاخص در کمپین های داوطلبی
*تغییر رفتار سلبریتی ها با پوشیدن کاور داوطلبی در مناطق حادثه دیده به جهت گزارش خدمات به جامعه دنبال کننده آنها.
و اما نکته مهم تر مراقبت از این دستاوردها و ادامه این روند با تلاش بیشتر و رسیدن به رهبری نظام داوطلبی کشور است . با عنایت به مفروضات فوق قطعا می توان با کارهای جهادی در سایه همدلی و همراهی و درک واقعیت موجود در کمترین زمان برای جبران خسارت ها گام بر داشت و پاسخ اعتماد خیرین و نیکوکاران و واقفین را با در نظر گرفتن نیات این عزیزان با تخصیص هدف مند و بموقع این کمک ها به مناطق مزبور داد . لذا به لحاظ ساماندهی دقیق کمک های مردمی و پاسخگویی مناسب با توجه به تجارب موجود معتقدم هرچه سریعتر باید یک کمیته ای با ترکیب مختلف و متنوع از جوامع موثر در موفقیت های یاد شده جهت حراست از حفظ دستاورد ها ی موجود و آسیب شناسی این عملیات تشکیل گردد .


هوشمندی مدیریت منابع نیکوکاری پاشنه آشیل موفقیت سازمان داوطلبان



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : هوشمندی مدیریت منابع نیکوکاری پاشنه آشیل موفقیت سازمان داوطلبان

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir