امروز یکشنبه 22 تیر 1399 ساعت 08:24:59

دوربین خبر

کد مطلب : 31498 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 خرداد 1399 -ساعت : 16:04

چاپ به اشتراگ گذاشتن
امام راحل انسان تحول خواه و تحول آفرین بود

بیانات رهبری با مردم ایران در سالروز رحلت معمار انقلاب:

امام راحل انسان تحول خواه و تحول آفرین بود

به گزارش دوربین خبر،

 امام بزرگوار سالها پس از درگذشت فقدان ظاهری در بین ما زنده است/امام انسان تحول خواه و تحول آفرین بود

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره):

امروز مراسم بزرگداشت امام بزرگوار به شکلی متفاوت از شکل معمول این مراسم اجرا می‌شود.

چگونگی برگزاری مراسم مهم نیست، اصل قضیه گفتگو از امام بزرگوار است، که ما امروز و فردای کشورمان به این احتیاج داریم، امام بزرگوار سالها پس از درگذشت فقدان ظاهری در بین ما زنده است و باید زنده بماند، ما از فکر، معنویت و انگشت اشاره او استفاده کنیم.

امروز میخواهم در مورد یک خصوصیت مهمی از امام بزرگوار صحبت کنم، البته ایشان دارای خصوصیات برجسته و متعددی بودند.

امام انسان تحول خواه و تحول آفرین بود، امام نقش فرمانده داخل در عملیات و نقش رهبر به معنای واقعی را داشتند.

ایشان بزرگترین تحولات را در دوران و زمان خودشان، در حوزه ها و عرصه های متنوعی ایجاد کردند.

اولا روحیه تحول خواهی از دیر زمان در این بزرگوار وجود داشته و این چیزی نبود که در آغاز نهضت اسلامی به وجود بیاید، از دوران جوانی ایشان انسان تحول خواهی بودند.

امام به معنای واقعی کلمه در ملت ایران تحول ایجاد کردند

این روحیه تحول خواهی را ایشان اعمال کردند و تحول آفرینی کردند، میدانی وارد مسئله تحول شدند، نه فقط گفتاری و دستوری.

از تحول آفرینی روحی در یک مجموعه ای از طلاب جوان در قم، تا تحول آفرینی وسیع در ملت ایران، عموم ملت؛ آن مسئله قم عبارت است از درس اخلاق ایشان، ایشان ده‌ها سال پیش از نهضت و دروس فقه، درس اخلاق داشتند.

البته نمیتوانم قاطعانه ادعا کنم آن جلساتی را که تشکیل می‌دادند بعدها به نهضت عظیم سیاسی منتهی شود.

ایشان به معنای واقعی کلمه در ملت ایران تحول ایجاد کردند، مخاطب ایشان در این تحول عبارت بود از ملت ایران، قبل از نهضت امام مبارزات وجود داشت اما به تعدادی دانشجو منتهی می‌شد.

بحث امام یک گروه یا جمع محدود نبود، بحث ملت ایران بود، ملت مثل اقیانوس است، به طوفان درآوردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست.


 امام (ره) فقه را وارد عرصه نظام سازی کرد


در دورانی که نهضت شروع شد، ملت با سرنوشت خود هیچ ارتباطی نداشتند و مردم خمود و تسلیم بودند، این حرکت مطالبه کردن چیزهای مهم مطلقا در رفتار ملت ایران وجود نداشت و امام ایمان آن را ایجاد کرد.

تحول دیگر، تحول در نگاه مردم به خودشان و به جامعه بود، ملت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت پندارانه داشت، یعنی اینکه ملت بر اراده قدرت ها و ابر قدرت ها فائق بیاید، مطلقا بر ذهن کسی خطور نمی‌کرد.

یک تحول دیگر تحول در مطالبات اساسی مردم بود، مثلا گروهی مطالبه ای از قدرتمندان آن زمان داشتند، مثلا یکی خیابان آسفالت شود که این را تبدیل کردن به استقلال و آزادی و نه شرقی و نه غربی.

یک تحول دیگری که امام به وجود آورد تفاوت نگاه در دین بود و مردم آن را در نماز و روزه و ازدواج و طلاق میدانستند، امام برای دین رسالت نظام سازی و تمدن سازی تعریف کرد و مردم نگاهشان به دین به کلی متحول شد.

تحول دیگر تحول نگاه در آینده بود، آن زمانی که نهضت شروع شد و امام به میدان آمدند، در نگاه مردم آینده ای دیده نمی‌شد، این تبدیل شد به ایجاد تمدن نوین اسلامی.

مردم دنبال این هستند که تمدن نوین اسلامی و اتحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند.

در یک حوزه تخصصی تر تحول در مبانی معرفتی کاربردی بود، امام فقه را وارد عرصه نظام سازی کردند، البته مسئله ولایت فقیه هزار سال در نظرات فقها وجود داشت اما امام آن را وارد مسائل اصلی فقهی کردند.

امام به معنای واقعی، امام تحول بود و اینها را از خدا می‌دانست

حوزه دیگری که ایشان تحول آفریدند، تحول در نگاه به جوانان بود، مثلا سپاه پاسداران که به وجود آمد ایشان جوانان بیست و پنج ساله را در راس آن قرار دادند.

 در مسائل قضایی ایشان اعتماد عجیبی به فکر و عمل جوانان کردند، البته ایشان ظرفیت های غیر جوان را نفی نمی‌کردند. ایشان به جوانان به عنوان ثروت نظام اعتماد می‌کردند.

در نیروهای مسلح، در سپاه جوانان را گذاشتند و در ارتش شهید فلاحی یا ظهیرنژاد را گذاشتند.

امروز هم همین عقیده را داریم که باید در پیشبرد کشور از نیروی جوان استفاده کنیم، اما به این معنا نیست که نیروهای غیر جوان برای کشور سرمایه نیستند.

کسی تصور نمیکرد که روی حرف آمریکا بشود حرف زد، اما امام کاری کردند که خود روسای جمهور آمریکا گفتند آیت الله خمینی ما را تحقیر کرده است.

امام به معنای واقعی، امام تحول بود و اینها را از خدا می‌دانست. واقعا هم همین است.

ایشان به حرکت جوانان خیلی اهتمام می‌ورزید.

بعد از رحلت امام کشور از روحیه تحولی فاصله نگرفت

بعد از رحلت امام کشور از روحیه تحولی فاصله نگرفته است و به معنای واقعی کلمه تحول یافتیم و مقتدرتر و سر زنده تر شده‌ایم. امروز در جهان به عنوان حرکت علمی مطرح هستیم.

در عرصه سیاست چهره با ابهت و قدرتمندی را از خود نشان داده و قابل توجه هستیم.

در این ۳۰ سال حرکت تحولی که امام به وجود آوردند متوقف نشد.

البته در مواقعی عقبگرد داشتیم که بر خلاف انقلاب است.

تحول یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن در حرکت، جهش در حرکت و اجتناب از تحجر

بعد از رحلت امام حرکت تحولی وجود داشته اما به نظر من کافی نیست، قادریم در بخش های گوناگون نظام تحول ایجاد کنیم.

انتظار من از خود، جوانان و نخبگان این است که به فکر ایجاد تحول باشند.

تحول که نکاتی در آن است، اگر بخواهیم در این تحول به معنای واقعی کلمه به نکاتی توجه داشته باشیم، یکی اینکه تحول خواهی لزوما به معنای اعتراض خواهی نیست بلکه گرایش به سمت بهتر شدن است.

البته ممکن است منشا آن اعتراض باشد اما همیشه این گونه نیست، لازم نیست که جایی احساس شکست کرده باشیم که تحول داشته باشیم. ما نباید به آنچه داریم قانع باشیم، بلکه باید تحول را لازم بشماریم و دنبال کنیم.

تحول یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن در حرکت، جهش در حرکت و اجتناب از تحجر.

هیچ حرکت بدون پشتوانه فکری نمی‌تواند تحول باشد.

در زمینه عدالت باید تحول ایجاد کنیم.

انسان به یاد برخی می‌افتد برای نمونه افراد انقلابی بودند اما پایه های فکری و ایمان آنها متین و استدلال محکم نداشتند که تبدیل شدند به فسیل های انقلاب که انقلاب اسلامی علیه آنها بود.

تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت.

ملتها چنانچه داشته‌های معنوی و فرهنگی خود را از دست دهند، دچار مرگ تمدنی است که متاسفانه کشور ما هم دچار آن شد.

اگر به هدف تحول هم دیر برسیم اشکالی ندارد، اینکه تصور کنیم که یک کار باید دفعتا انجام شود، اشتباه است.

تحول را نباید با کار سطحی و عجولانه اشتباه گرفت، که اینها خیلی ارزشی ندارد.

تحول کاری است عمقی و اساسی که باید انجام شود، سرعت مهم است اما با شتابزدگی فرق دارد.

در زمینه اقتصاد تحول در این است که بند ناف اقتصاد را از نفت جدا کنیم.

در زمینه بودجه بندی، مجلس و دولت، بودجه را جوری ببندند که ناظر به مسئله باشد، بودجه کشور اگر درست بودجه بندی شود تحول در امر اقتصاد به وجود خواهد آمد.

آموزش های دانشگاهی ، دبیرستانی و حتی دبستانی را باید عمقی کنیم.

برخی از درسها در مدارس و دانشگاهها تدریس می‌شود اما برای کسی که آن را میخواند تا آخر عمرش هیچ فایده ای ندارد، یک چیزی مثل اطلاعات عمومی است و هیچ چیزی یاد نخواهد گرفت.

در زمینه مسائل خانواده باید تحول جدی انجام دهیم آمارها میگویند که ما به سمت پیری می‌رویم که این خبر دهشتناک است و آثار آن در وقتی ظاهر میشود که هیچ راه علاج نیست.

دشمن جبهه وسیعی تشکیل داده و دائم با ابراز سخت افزاری و نرم افزاری اقدامات ما را تحت شعاع قرار می‌دهد، ملاحظه دشمن خارجی را هم نباید بکنیم.

آنکه ملاحظه نمی‌کند و بدون ملاحظه حرکت می کند، نیروی جوان است.

مدیریت آمریکا در قضیه کرونا آنها را رسوا کرد/امروز تلفات آمریکایی ها چندین برابر کشورهای دیگر است

مدیریت آمریکا در قضیه کرونا آنها را رسوا کرده این رسوایی الان ادامه دارد، با اینکه دیرتر از خیلی از کشورها مبتلا شدند و می‌توانستند از تجربه های دیگران استفاده کنند، آمادگی لازم را به وجود بیاورند اما ضعف مدیریت در این کشور باعث شده که امروز تلفاتشان چندین برابر کشورهای دیگر باشد.

 آمریکایی‌ها نتوانستند مدیریت کنند و نخواهند توانست مدیریت کنند. این خصوصیات فسادی که در دستگاه حاکمه آنها وجود دارد، این هم وضع اداره است و این هم برخورد با مردم، زبانشان دراز است مردم را می‌کشند و با جنایت واضح و آشکار خود را نشان می‌دهند و عذرخواهی نمی‌کنند.

آن مرد سیاهی که در آنجا کشته شد، ظاهرا بشر نبود و حقوقی نداشت.



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : امام راحل انسان تحول خواه و تحول آفرین بود

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir