امروز چهار شنبه 29 دی 1400 ساعت 11:36:16

دوربین خبر

کد مطلب : 32506 -تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 آبان 1400 -ساعت : 12:57

چاپ به اشتراگ گذاشتن
نوآوری اساس پیشرفت شرکت های تولیدی/با نوآوری پیچ کسب و کار را عبور کنید

یادداشت

نوآوری اساس پیشرفت شرکت های تولیدی/با نوآوری پیچ کسب و کار را عبور کنید

به گزارش دوربین خبر،کارآفرین ها خودشان را به عنوان افرادی خلاق و هیجان مدار در نظر می گیرند که آماده ریسک هستند.روزبه مفیدیان

به گزارش دوربین خبر،

اغلب بالندگی های بشریت در طول تاریخ از محدودیت نشأت گرفته است. معمولا محدودیت ها در همه منابع و همه جنبه های فعالیت انسانی دیده می شوند. اما این روزها اولین جایی که محدودیت خود را نشان می دهد و به رخ می کشد، در حوزه تامین منابع اقتصادی و فایننس ها است.

وقتی صحبت از جریان فناوری یا دانش بنیان هم می شود، به مراتب هرچه کار جلوتر رفته، محدودیت ها هم رشد کرده است. یکی از این محدودیت ها در واحدهای تحقیق و توسعه دیده می شود.

کم کم شرکت ها به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهند همه توان شرکت را معطوف به رشد یک واحد خاص کنند، با توجه به محدودیت بودجه و توانی که وجود دارد، در این بازار پرشتاب عقب می افتند و نمی توانند از نقش و جایگاه خود حفاظت کنند.

به همین دلیل متمایل شدند که به سراغ مفهومی بروند که در آن نیاز نیست مرزهای رشد سازمان ها درون خود سازمان باشد. این شرکت ها دریافتند که می توانند علاوه بر منابع داخلی، از منابع خارجی استفاده کنند و رشد نوآوری شان را محدود به منابع داخلی خود نکنند.

درنتیجه برای بحث های نوآوری، پا را فراتر از سازمان خود گذاشتند و سعی کردند ریشه مشکلات را پیدا کنند و برای حل کردن آن ها، به سراغ آدم هایی با مهارت ها و انگیزه های مختلف در اقصی نقاط جهان بروند و از مهارت و دانش آن ها استفاده کنند.

یعنی نوآوری باز بر این محور استوار است که به جای اینکه هر چه آدم مستعد را که دور و بر شما وجود دارد، به استخدام سازمان خود درآورید، فرهنگ و فرایندهای سازمانی خود را به گونه ای تعریف کنید که بتوانید از هرچه آدم نوآور و ماهر و بادانش در اطراف سازمان شما هستند، استفاده کنید.

به طور قطع ترکیبی از صفات و ویژگی ها وجود دارد که باعث می شود بعضی آدمها نسبت به بعضی دیگر شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند. آخرین دست اندازی به دنیای روان شناسی، مطالعه ای است که دانشگاه آکسفورد منتشر کرده و بر اساس یکی از مشهورترین پرسش نامه های شخصیت شناسی جهان یعنی آزمون شخصیت مایرز – بریگز انجام شده است.

علم کارآفرینی نشان داد که کارآفرین ها خودشان را به عنوان افرادی خلاق و هیجان مدار در نظر می گیرند که آماده ریسک هستند. آنها همچنین نیاز شدیدی به این دارند که بتوانند مستقلانه عمل کنند و کاری را انجام دهند که خودشان می خواهند.

از منظر شخصیت، آنهایی که بنیان فکری غریزی و درک بالاتری داشته اند، بیشتر احتمال دارد که خودشان را به عنوان یک کارآفرین توصیف کنند و معنایش این است که کارآفرین ها معمولا افرادی هستند که بیشتر روی برنامه های آینده های خود تکیه می کنند، به حس ششمشان اعتماد می کنند، چیزهای جدید برایشان لذت بخش است و مدام از یک فکر به یک فکر دیگر می پرند.

این دسته از ویژگی ها بیشتر در غول های بزرگ دنیای تکنولوژی بیل گیتس و استیو جابز دیده می شود که زمانی گفته بود: شهود چیز بسیار قدرتمندی است، حتی قدرتمندتر از هوش.

تیپ های شخصیتی که توانایی درک بالایی دارند، بر اساس ارزیابی مایرز – بریگز آدم هایی پذیرا، انعطاف پذیر و باانگیزه ای هستند و خودشان را با جریان حوادث وفق می دهند. این افراد به ویژه آدم هایی نیستند که بخواهند نگران قواعد و قوانین کلی باشند و این ویژگی باعث می شود که ریسک پذیر باشند و کمتر تحت تاثیر موانع سنتی موجود در محیط قرار بگیرند.

هر چند ریسک پذیری خصوصیتی است که بیشتر مردم آن را در کنار کارآفرینی در نظر می گیرند. هر کارآفرین بزرگی پیش از آن که موفق شود، چندین بار شکست می خورد، یا بارها در معرض شکست قرار گرفته، اما موفق شده است از این مانع عبور کند.

اگر یک روی سکه کارآفرینی کشف و شهود باشد و روی دیگر آن درک، بعضی از کسب وکارها هستند که نیاز به دقت بیشتر، دید عملی تر، یا یک جور رویکرد قدم به قدم دارند و دسته دوم نیاز به کار برنامه ریزی شده و ساختار از پیش تعیین شده، همراه با اهداف معین و درجات بالایی از کنترل دارند.

اگرچه حقیقت این است که چگونه تفاوت شخصیت قابل پیش بینی و قابل تخمینی وجود ندارد که بتواند احتمال موفق شدن یک فرد را تخمین بزند و هیچ تیپ شخصیتی به طور معنادار بهتر از تیپ دیگر عمل نکرده است.

البته این مفهوم درست نیست که ارتباطی میان شخصیت و موفقیت وجود ندارد، بلکه احتمالا موضوع تیپ های شخصیتی جزئی از یک فرمول پیچیده تر برای موفق شدن است. ویژگی مهمی که از قلم افتاده، خوشبینی و داشتن دید مثبت همیشگی به جهان و ارتباط آن با این حس است که همیشه این امکان وجود دارد که اوضاع یک دفعه دگرگون شود.

ویژگی دیگر ثبات قدم است که می تواند یک صفت کلیدی برای کارآفرینی باشد. تقریبا همه کارآفرین ها پیش از موفق شدن، چندین بار شکست خورده یا در معرض شکست قرار گرفته یا در آینده قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، نباید مسئله ثبات هیجانی را نادیده گرفت که ارتباط نزدیکی با پوست کلفتی دارد.

اگر برای کارآفرین بودن قرار باشد به یک چیز تبدیل شوید، آن موجود جان سختی است که از تمام پیچ وخم های کسب وکار به سلامت عبور می کند. درنهایت تمام شخصیت ها یا هر نوع تیپ شخصیتی ای، نمی تواند توجیه کننده ایده غلط تجاری، نداشتن سرمایه کافی یا لانچ کردن طرح در زمان نامناسب باشد.

بااین حال شناخت تیپ های شخصیتی و جزئیات آن می تواند به افراد کمک کند تا کسب وکار خود را متناسب با ویژگی های فردی شان مدیریت کنند. اگر می خواهید در آینده به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید، با ایده این که تیپ شخصیتی آن را ندارید، خود را مقید نکنید.

*نخبه ملی و مشاور حوزه نخبگان دانشگاه فنی و حرفه ای کشور


نوآوری اساس پیشرفت شرکت های تولیدی/با نوآوری پیچ کسب و کار را عبور کنید



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : نوآوری اساس پیشرفت شرکت های تولیدی/با نوآوری پیچ کسب و کار را عبور کنید

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir