به گزارش دوربین خبر،
نکات مدیریت و برنامه ریزی:
⭕️ چهارخانه موفقیت
یکی از تفاوتهای مهم انسانهای موفق با دیگران این است که کارهای مهم را در زمان خود و به عبارت بهتر، در مناسبترین زمان انجام میدهند. آنها با بهانههای پیشپاافتاد، کارهای مهم را به بعد واگذار نمیکنند؛ زیرا میدانند بالاخره باید زحمت آن کار را به خود بدهند و هر چقدر آن را به تأخیر بیاندازند، ذهن آنها هم به همان اندازه درگیر و نگران آن خواهد بود و در عوض، هر چقدر زودتر آن را به انجام برسانند، ذهنشان برای کارهای بعدی آزادتر خواهد بود.
برای اولویتبندی کارها و مدیریت زمان از چیزی بهنام چهارخانه آیزنهاور یاد میشود که آن را چهارخانه موفقیت مینامند؛ زیرا این روش ساده تنها یک اولویتدهی به کارها نیست، بلکه همانطور که گفته شد راهی برای به دست گرفتن مهارت ذهن نیز به حساب میآید.
بر اساس این فرضیه ساده، کارهایی که ما در یک روز انجام میدهیم، به چهار قسمت تقسیم میشوند:
1- کارهایی که هم مهم و هم فوری هستند.
2- کارهایی که مهم هستند، اما فوری نیستند.
3- کارهایی که فوری هستند، اما مهم نیستند.
4- کارهایی که نه فوری هستند و نه مهم.
بسته به اینکه انرژی و تمرکز خود را در کدام یک از خانههای این جدول بگذاریم، نتایج متفاوتی خواهیم گرفت.
???? تفاوت فوری با مهم
فوری: کاری است که به توجه بلافاصله ما نیاز دارد؛ همین حالا. این گونه کارها ما را در وضعیتی قرار میهند که نسبت به رویدادها تنها واکنش نشان میدهیم و نه پاسخ.
مهم: کارهایی که در راستای اهداف بلندمدت و ارزشهای ما هستند. گاه کارهای مهم، فوری هم هستند، اما اغلب چنین نیستند. کارهای مهم ما را در حالت پاسخگویی قرار میدهند (بهجای واکنش) و کمک میکنند تا بردبار، منطقی و پذیرای فرصتها باشیم..