امروز جمعه 30 فروردین 1398 ساعت 02:48:28

دوربین خبر

کد مطلب : 5601 -تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 -ساعت : 19:51

چاپ به اشتراگ گذاشتن
وقتی منطق گفتگو و علم علی ابن موسی الرضا بزرگان یهود و مسیح را در "میز گفتگو" متحیر "اصول و ارزش های اسلامی "می کند..

با نگاهی بر روش شناسی و سیره سیاسی پیامبر اعظم و امامان شیعه/به قلم:محمدعلی فتح اللهی دکترای اندیشه سیاسی و کارشناس فرهنگی مازندران

وقتی منطق گفتگو و علم علی ابن موسی الرضا بزرگان یهود و مسیح را در "میز گفتگو" متحیر "اصول و ارزش های اسلامی "می کند..

به گزارش دوربین خبر،

روش شناسی سیره سیاسی و اجتماعی پیامبر اسلام و امامان شیعه با ادیان دیگر

اسلام دین عرب جاهلیت ، مخصوص سرزمین حجازو خشونت است .این عبارات که در کتابها ، فیلمها و رسانه های جهان سکولار و حتی مسیحی غرب بیان می شود با هدف افترا به پیامبر عظیم الشان اسلام و نفی صفات روحانی آنحضرت است و اینکه گسترش اسلام با شمشیر بوده است ،در صورتی که سیره غالب اسلام ، سیره گفتگو ، مدارا و منطق بوده و پیامبر اعظم با اخلاق اسلامی از سردمداران محسوب می شود البته مراد از این دیالوگ دعوت جهت کشف حقیقت و نه تبشیر است با هدف همکاری در حل و فصل مسائل سیاسی و اجتماعی براساس گفتگوی مشافهه ، مناظره ، مجادله و کاتبه است .
امروزه جهان غرب با ایده های همچون جنگ تمدن ها و جنگ ادیان و مطرح کردن موضوعاتی از قبیل اسلام خطری برای صلح و امنیت جهانی است .در صدد ایجاد تفرقه ادیان است و این هجمه بر علیه  شیعه به مراتب بیشتر از سایر فرق است در صورتی که سیره پیامبر اکرم و ائمه اطهار معصومین شیعه ،حتی در زمان جنگ با کفار هم اصل بر گفتگو بوده، و جنگ، حکم ثانوی بوده است .

سیره پیامبر اعظم (ع) و برخورد ایشان با مسیحیان

 1 _ پیمان میان مسلمانان و مسیحیان : رسول مکرم اسلام در سوم محرم سال دوم هجری درباره ی رابطه مسلمانان با مسیحیان در مسجد النبی انشاء نمودند و امام علی (ع) آن را نوشتند و پیامبر (ص) آنرا مهر کردند .

در این پیمان اینگونه آغاز می شود و ادامه می یابد و این عهدی است که محمد بن عبدالله فرستاده ی خدا برای تمام مسیحیان نوشته شده است...

برای همه مردم نوشته شده تا آنان را بشارت دهد و اندرز کند ..... و برای هر کسی که در مشرق و مغرب زمین مسیحی است دور باشد یا نزدیک ، عرب فصیح باشد یا عجم .... این نامه عهدی است برای آنان و هر کسی عهد آن را بشکند وبا آن مخالفت کند و تعدی کند.

همانا عهد خدا را شکسته و میثاق خدا را نقض کرده و .... . برای مسیحیان است آن چه برای من ، نزدیکان من ، ملت من و طرفداران من است مثل این است که آنان رعیت و اهل ذمه من هستند .

ما هرگونه اذیت کردن آنان را منع می کنیم…هیچ اسقفی لازم نیست اسقفیت خود را تغییر دهد...

هیچ راهبی لازم نیست که از رهبانیت خود دست بکشد...

هر کس در صومعه هست، بماند...

هر کس در گردش است بگردد......

هیچ بنایی از کلیساها و محل تجارت آنان نباید خراب شود، و هیچ چیز از مال کلیساها نباید در بنای مسجد و منازل مسلمانان وارد شود..

هر کس این کار را بکند، عهد خدا را شکسته و با رسول او مخالفت ورزیده است...

و بر راهبان و اسقفان، نه جزیه است نه غرامت، و من ذمّه آنان را در هر جا که باشند، حفظ می کنم، در خشکی یا بیابان، در شرق یا غرب، در جنوب یا شمال، آنان در ذمّه و میثاق من هستند و از هر بدی در امان اند و ... .

و از محصول زراعتشان خراج و زکات نگیرید ...

و با آنان مگر به چیز خوب مجادله نکنید ...

هر کس با عهد خدا مخالفت ورزد و بر خلاف آن عمل کند، میثاق خدا را مخالفت کرده، و با رسول خدا مخالفت ورزیده است…هیچ کسی تادنیازنده است نبایدبه این عهد مخالفت ورزد تا دنیا به آخر برسد.( بحمدالله ، 1630 م : 636 ) .

وقتی منطق گفتگو و علم علی ابن موسی الرضا بزرگان یهود و مسیح را در میز گفتگو متحیر  اصول و ارزش های اسلامی می کند..

۲_گفتگوی امام رضا (ع) با جاثلیق مسیحی
بعد از ورود امام رضا (ع) به مرو ، به دستور مامون خلیفه عباسی اصحاب مقالات و ارباب بحث از قبیل جاثلیق ، بزرگ مسیحیان راس الجالوت ؛ بزرگ یهودیان سران صائبین ؛ ستاره پرستان هربد اکبر ؛ بزرگ زرتشتیان فارس بیروان زرتشت ، نسطاس رومی ، متکلمین و جمعی از دانشمندان را برای گفت و گو و بحث با امام رضا جمع شدند . امام رضا نیز آمد و همه به او احترام گذاشتند .

نفر اول جاثلیق ، بزرگ مسیحیان بود . او گفت : ای مامون چگونه با کسی بحث کنم که از کتاب و پیغمبری می گوید که من قبول ندارم .

حضرت فرمود : ای مسیحی اگر بر پایه انجیل بگویم ، می پذیری ؟ گفت : بلی . حضرت فرمودند : از من هرچه می خواهی بپرس ...

جاثلیق گفت : آیا نبوت عیسی (ع) را می پذیری یا رد می کنی ؟ حضرت فرمودند : من به نبوت عیسی ، کتاب او و بشارتی که به مردم خود داده و اعترافات حواریون او معتقدم ؛ ولی نبوت عیسیایی را که به محمد و کتابش اقرار نکرده ، نمی پذیریم ..

جاثلیق گفت : اگه معتقدی که عیسی به محمد بشارت داده دو شاهد از مسیحیان بیاور...

حضرت فرمود : یوحنای دیلمی چطور است ؟ جاثلیق گفت : او بهترین فرد و مورد وثوق عیسی بن مریم بود .

حضرت فرمود : مگر یوحنا از قول مسیح ، بشارت به پیامبر بعد از خود نداد . گفت : بلی . ولی زمان ظهور را معلوم نکرده و بحثی نکرده . لذا دقیق نمی دانیم .

سپس حضرت از نسطاس رومی و راس الجالوت یهودی پرسید : آیا از سفر سوم تورات خبر دارید ؟ سپس آنحضرت خود قرائت سفر سوم را آغاز کرد و نام پیامبر اعظم اسلام را هم در آن خواند و از جاثلیق برای صحت قرائتش از انجیل گواهی گرفت .

جاثلیق پرسید : حواریون چند نفر بودند ؟ حضرت جواب دادند ؟ 12 نفر که دانشمندترین آنها لوقا است و علمای مسیحیت سه نفرند ؛ یوحنای اکبر ، یوحنای قرقیسیا و یوحنای دیلمی که به نبوت پیامبر اعظم اسلام بشارت دارد .
سپس امام رضا (ع) به جاثلیق فرمود : عیسی کم روزه می گرفت و کم عبادت می کرد ؟

جاثلیق گفت : این حرف اشتباه است ؛ عیسی ابن مریم همه روزه ، روزه داشت و همه شب تا صبح عبادت می کرد .

حضرت فرمود : چه کسی را عبادت می کرد ؟ او که خدا بود ، خدا که عبادت نمی کند ؛ پس او بنده خدا بود که خدا را همیشه عبادت می کرد .

جاثلیق ساکت شد . سپس حضرت فرمودند : چرا عیسی خدا است ؟ گفت : چون مرده را زنده می کرد ،پیسی را شفا می داد .... 
در این هنگام امام با اشاره به زنده کردن مردگان و شفای بیماران توسط الیسع جز قیل و برخی از انبیاء دیگر ؛ مثل پیامبر اسلام فرمودند : اگر عیسی خداست ؛ آنها هم باید خدا باشند . حال آنکه هیچ کس این را نگفته . سپس فرمود : چرا هفتاد نفری که با موسی به کوه طور رفتند و مردند و زنده شدند ؛ باعث نشد موسی خدا شود ، ولی عیسی خدا شد .... ( شیخ طبرسی ، احتجاج : 401-422 ).

برخلاف تبلیغات گسترده ای که گاه غرب علیه اسلام به ویژه نبی مکرم اسلام و اسلام ستیزی که با استفاده از تکنولوژی رسانه ای به افکار عمومی جهان القاء می کنند ،
با نگاهی به آن چه بیان شد می توان دریافت که اسلام دین شمشیر و خشونت نیست بلکه دارای بلندترین مبانی برای گفتگو و در نتیجه صلح جهانی است و  رافت اسلامی. با تکیه بر مناظرات علمی است و  داشتن سعد صدر و تحمل مخالف ، احترام متقابل و گفتگو برای کشف حقیقت از جمله مواردی است که می توانیم با افتخار برای برقراری عدالت و حقیقت برجهان و صلح جهانی از آن بهره جوییم .



لینک کوتاه مطلب :


نظر شما در مورد : وقتی منطق گفتگو و علم علی ابن موسی الرضا بزرگان یهود و مسیح را در "میز گفتگو" متحیر "اصول و ارزش های اسلامی "می کند..

*

*


(تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) ؛ نوشته جلیل عرفان منش

ویژه گروه سنی بزرگسال

@doorbinkhabar.ir

آخرین اخبارپربازدیدها

  گزارش رادیوئی و تلوزیونی


bmi.ir